Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Migocące znaczenia kategorii krytyczna refleksja w dyskursach pedagogicznych

Tytuł:
Migocące znaczenia kategorii krytyczna refleksja w dyskursach pedagogicznych
Flickering meanings of critical reflection in educational discourses
Autorzy:
Mizerek, Henryk
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2076702.pdf
Data publikacji:
2021-09-10
Wydawca:
Akademia Marynarki Wojennej. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
Tematy:
refleksja krytyczna
refleksja
myślenie krytyczne
refleksyjność
refleksywność
critical reflection
reflection
critical thinking
reflexivity
Źródło:
Colloquium; 2021, 13, 3; 99-116
2081-3813
2658-0365
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem analiz podjętych w artykule jest kwestia języka współczesnych dyskursów pedagogiki. Na przykładzie kluczowych kategorii współczesnej humanistyki – refleksji, refleksji krytycznej, refleksyjności oraz refleksywności – zilustrowano wagę problemu wykorzystania w badaniach pedagogicznych koncepcji wypracowanych na terenie filozofii, socjologii i psychologii. Zakres prezentowanych tu analiz wyznaczają następujące kwestie: 1) W jakich znaczeniach pojawia się refleksja krytyczna oraz kategorie pokrewne (refleksja, refleksyjność i refleksywność) we współczesnych koncepcjach filozoficznych, socjologicznych i psychologicznych?; 2) Jaki charakter mają relacje między tymi kategoriami?; 3) Jakie są treści, funkcje oraz miejsca przypisywane są refleksji, refleksji krytycznej, refleksyjności i refleksywności we współczesnych dyskursach pedagogicznych. Krytyczna refleksja została przedstawiona w artykule w dwóch odsłonach. Pierwszą z nich tworzą wyniki analizy jej relacji z kategoriami pokrewnymi. Drugą część tekstu stanowi próba ukazania refleksji kry-tycznej w perspektywie treści, funkcji oraz miejsc, w których się pojawia we współczesnych dyskursach pedagogicznych.

The subject of the analyzes undertaken in this paper is the issue of the language of pedagogy. The example of the key categories of contemporary humanities – reflection, critical reflection, reflectivity and reflexivity – illustrates the importance of the problem of using concepts developed in philosophy, sociology and psy-chology in pedagogical research. The scope of the analyzes presented here is determined by the following issues: 1) What are the meanings of critical reflection and related categories (reflection, reflexivity and reflexivity) in contemporary philosoph-ical, sociological and psychological concepts?, 2) What are the nature of the relationships between these categories?, 3) What are the contents, functions and places of reflection, critical reflection, reflexivity and reflexivity in contemporary pedagogical discourses? Critical reflection is presented in the article in two “scenes”. The first is formed by the results of the analysis of relations with related categories. The second part of the text is an attempt to show critical reflection in the perspective of the content, functions and places in which it appears in contemporary pedagogical discourses.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies