Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Deathfugue and the Maidens: The Intertextual Bonds Between Paul Celan’s “Todesfuge” and Cynthia Ozick’s "The Shawl" Re-Considered

Tytuł:
Deathfugue and the Maidens: The Intertextual Bonds Between Paul Celan’s “Todesfuge” and Cynthia Ozick’s "The Shawl" Re-Considered
Autorzy:
Partyka, Jacek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2076571.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
Holocaust fiction
Holocaust poetry
Holocaust testimony
intertextuality
non-orthodoxmidrash
motif of “Death and the Maiden”
Holocaust w prozie fabularnej
Holocaust w poezji
świadectwo
intertekstualność
midrasz
„śmierć i dziewczyna” jako motyw w sztuce
Źródło:
Kwartalnik Neofilologiczny; 2018, 2; 288-300
0023-5911
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article examines diverse relations between Cynthia Ozick’s The Shawl and the final distich of Paul Celan’s “Deathfugue,” which the American writer chose as an epigraph to her Holocaust prose. An intertextual analysis of both texts (which relate to each other in a midrash-like manner) demonstrates the existence of numerous parallels in the language and imagery used by both authors, as well as their identifiable references to the motif of “Death and the Maiden,” which can be found in German paintings (Grien, Deutsch) and music (Bach, Schubert, Wagner).

Niniejszy artykuł rozważa wielowymiarowe związki pomiędzy tekstem „The Shawl” Cynthii Ozick a finałowym dystychem z „Fugi śmierci” Paula Celana, który amerykańska pisarka wybrała jako motto swojej holocaustowej prozy. Intertekstualna analiza obu tekstów – tworzących wspólnie jeden literacki „midrasz” – ujawnia nie tylko identyfikowalne paralele na poziomie języka i obrazowania, lecz również mniej wyraźne, lecz wciąż interpretacyjnie znaczące odniesienia Ozick i Celana do motywu „śmierci i dziewczyny” obecnego w szesnastowiecznym malarstwie niemieckim (Grien, Deutsch) i niemieckiej muzyce (Bach, Schubert, Wagner).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies