Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rola osłon słonecznych w ograniczaniu zysków solarnych latem w pasywnej szkole podstawowej

Tytuł:
Rola osłon słonecznych w ograniczaniu zysków solarnych latem w pasywnej szkole podstawowej
The role of solar shading in reducing solar gains in summer in the passive primary school
Autorzy:
Dudzińska, Anna
Nowak-Dzieszko, Katarzyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2064129.pdf
Data publikacji:
2021
Wydawca:
PWB MEDIA Zdziebłowski
Źródło:
Builder; 2021, 25, 10; 53--55
1896-0642
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W nowo projektowanych budynkach edukacyjnych o radykalnie zmniejszonym zapotrzebowaniu na energię do ogrzewania oraz wysokim oporze cieplnym przegród budynku poszukuje się rozwiązań zapewniających bezpieczne oraz komfortowe warunki dla młodych ludzi. To, co jest niezwykle pożądane zimą (dobra izolacyjność, duże przeszklenia po stronie południowej, wysoka szczelność), latem może stanowić problem w uzyskaniu komfortu cieplnego. Ochrona pomieszczeń przed przegrzewaniem staje się działaniem równie ważnym co zapewnienie odpowiednich warunków użytkowych zimą. Przy użyciu programu symulacyjnego Design Builder utworzono model szkoły. Sprawdzono, w jakim stopniu modyfikacje zastosowanych w szkole systemów osłon zewnętrznych i wewnętrznych wpłyną na zyski solarne w trakcie wybranych miesięcy wiosenno-letnich. Na podstawie analizy stwierdzono, że zewnętrzne łamacze światła na elewacji wschodniej w bardzo ograniczonym zakresie redukują zyski solarne latem. Z kolei wysokie wartości współczynnika przepuszczalności energii słonecznej w pasywnych szkleniach generują niepożądane latem znaczne zyski solarne, z którymi zastosowane osłony wewnętrzne nie są w stanie sobie dostatecznie poradzić w okresach użytkowych.

In newly designed educational buildings with a significantly reduced heating energy demand and the high thermal resistance of building partitions, the solutions should ensure safe and comfortable conditions for young people. What is extremely desirable in winter (good insulation, large glazing on the southern side, high tightness) may be a problem in obtaining thermal comfort during the summer season. The protection of rooms against overheating becomes as important as ensuring appropriate operating conditions in winter. Using the Design Builder simulation program, a model of the school was created. It was checked to what extent the modifications of the internal and external shielding systems used in the school will affect the solar profits during the selected spring and summer months. Based on the analysis, it was found that external light breakers on the eastern façade reduce solar gains in the summer to a very limited extent. On the other hand, high values of the solar energy transmittance coefficient in passive glazing generate significant solar gains undesirable in summer, which cannot be effectively reduced using the internal covers during the usage periods.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies