Przedmiotem artykułu jest problematyka przesłuchania małoletniego świadka, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnego wpływu sugestii na treść dziecięcej relacji. Wskazanie, czym jest sugestia, i ocena, czy w istocie, zgodnie z utartym przekonaniem, małoletni są bardziej podatni na sugestię niż dorośli, stanowić będzie główny zakres rozważań prowadzonych w ramach niniejszej publikacji. Nadto w artykule podniesiona zostanie kwestia weryfikacji ewentualnego wpływu sugestii na treść dziecięcych zeznań, co będzie się wiązało z ustaleniem, czy w każdym przedziale wiekowym małoletni w równym stopniu podatni są na sugestię. Wreszcie podjęta będzie próba wskazania wytycznych procesowo-kryminalistycznych, które pozwolą prowadzącym przesłuchanie uniknąć ryzyka mniej lub bardziej sugestywnego oddziaływania na małoletniego świadka, umożliwiając uzyskanie wiarygodnej dziecięcej relacji. Całość rozważań poparta zostanie odwołaniami do literatury i badań, głównie amerykańskich, z zakresu psychologii zeznań, gdyż wiedza ta niezbędna jest dla skutecznego i wolnego od sugestii przesłuchania małoletniego świadka.
The article addresses the issue of hearing a minor witness, with particular emphasis on the possible impact of the suggestion on the content of the children’s reports. The main scope of this publication will be to indicate what a suggestion and assessment are and whether minors are in fact, according to the common belief, more susceptible to suggestions than adults. Moreover, the issue of verifying the possible impact of the suggestion on the content of children’s statements will be addressed, which will involve determining whether minors are equally susceptible to suggestion in all age groups. Finally, an attempt will be made to identify procedural and forensic guidelines that will allow interviewers to avoid the risk of more or less suggestive influence on the minor witness, enabling a credible child’s report to be delivered. All the considerations will be supported by references to literature and research, mainly U.S. – based, on the psychology of testimony, as this knowledge is essential for the effective and suggestion free hearing of a minor witness.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00