Ocena wskaźnikowa stanu technicznego konstrukcji nawierzchni jezdni ‒ studium przypadku na poziomie projektu Index assessment of the technical condition of roadway pavement structures ‒ a project-level case study
W artykule przedstawiono studium przypadku, w ramach którego poddano weryfikacji hipotezę, że ocena wskaźnikowa nawierzchni jezdni może być powszechną metodą wstępnej oceny stanu technicznego konstrukcji nawierzchni i jej podłoża poprzez podział konstrukcji na strefy dolną, środkową i górną. Do analiz wykorzystano technologię ZiSPON, która jest systemem eksperckim, i w której skład wchodzą moduły pomiarowe UGN (FWD/HWD), BIG (SPA), ZM (FAT), CAP, GPR, PHOTO, THERMO, SSN i system geolokalizacji GPS. Zaprezentowana procedura obliczeniowa do oceny stanu technicznego nawierzchni bazuje między innymi na wskaźnikach: SCI (ang. Surface Curvature Index ‒ wskaźnik krzywizny powierzchni); BDI (ang. Base Damage Index ‒ wskaźnik uszkodzeń podbudowy); BCI (ang. Base Curvature Index ‒ wskaźnik krzywizny podbudowy, jako identyfikator cech podłoża nawierzchni) oraz Ev2 (wtórny moduł odkształcenia). Podstawę zaprezentowanego w artykule eksperymentu doświadczalnego stanowiły wyniki badań nawierzchni jezdni odcinka testowego, które wykonano urządzeniem pomiarowym ZiSPON.
This paper presents a case study to verify the hypothesis that deflection basin index (DBI) evaluation of roadway pavement may be a common method for preliminary assessment of the technical condition of pavement layers and its subgrade by dividing the structure into lower, middle and upper zones. ZiSPON technology, which is an expert system and includes the UGN (FWD/HWD), BIG (SPA), ZM (FAT), CAP, GPR, PHOTO, THERMO, SSN and GPS geolocation system measurement modules, was used for the analysis. The presented computational procedure for pavement condition assessment is based on the BDI quantities , among others: SCI (Surface Curvature Index); BDI (Base Damage Index); BCI (Base Curvature Index, as an identifier of pavement subgrade features) and Ev2 (secondary deformation modulus). The experiment presented in this paper was based on the results of pavement tests of the test section, which were performed with the ZiSPON measuring device.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00