Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Gender differences in physical activity among secondary school students in the Visegrad countries (V4)

Tytuł:
Gender differences in physical activity among secondary school students in the Visegrad countries (V4)
Różnice między płciami w odniesieniu do aktywności fizycznej wśród uczniów szkół średnich w krajach Grupy Wyszehradzkiej (V4)
Autorzy:
Acs, P.
Bergier, J.
Salonna, F.
Junger, J.
Melczer, C.
Makai, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2052152.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Tematy:
physical activity
IPAQ
adolescents
Visegrad countries
aktywność fizyczna
młodzież
kraje grupy Wyszehradzkiej
Źródło:
Health Problems of Civilization; 2016, 10, 3; 21-29
2353-6942
2354-0265
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Background. Physical inactivity is also a significant problem in East-Central Europe and Hungary where 20% of the population does sports regularly while 53% of them never, in turn, 24% of the people does sports few times monthly. Insufficient physical activity is an increasing public health problem among young people and adolescents. Several types of research examined the quality and extent of physical activity related to different factors (social demographic, psychosocial, and lifestyle, etc.). Material and methods. Interviewing was carried out from April to June 2015 at the same time in each Visegrad country. IPAQ extended physical activity questionnaire and a self-edited questionnaire were used to assess nutritional and activity habits (In order to evaluate data, INDARES software, and paper-based questionnaires were used for 2145 persons from different secondary schools). Results. In low PA level category, male students were rather found while in high PA level category, male students showed higher ratios than females. From 56.7% to 77.8% of male students occurred in high PA level category opposite to female students where this rate was from 42.4% to 67.4%. We found significant gender differences in total MET/week values (p<0.001) in the V4 countries. Conclusions. We found significant differences in the Visegrad countries and between sexes. These differences draw the attention to improving deficiencies in physical activity of secondary school students with well-defined risk group interventions.

Wprowadzenie. Brak aktywności fizycznej to poważny problem występujący w Europie Wschodniej i Środkowej, a także na Węgrzech, gdzie 20% ludności nie uprawia regularnie żadnego sportu, podczas gdy 53% ludzi nie uprawia sportu wcale, natomiast 24% populacji uprawia sport kilka razy w miesiącu. Zbyt niska aktywność fizyczna to rosnący problem z zakresu zdrowia publicznego wśród młodych ludzi i nastolatków. Przeprowadzono już szereg różnego rodzaju badań związanych z jakością i zakresem aktywności fizycznej w odniesieniu do wielu czynników (socjodemograficznych, psychospołecznych oraz związanych ze stylem życia itd.). Materiał i metody. W okresie od kwietnia do czerwca 2015 przeprowadzono wywiady równolegle w każdym z krajów grupy Wyszehradzkiej. W badaniu wykorzystano kwestionariusz IPAQ z rozszerzonym zakresem aktywności fizycznej oraz stworzony przez autorów kwestionariusz w celu dokonania oceny nawyków żywieniowych oraz tych związanych z aktywnością fizyczną (w celu oceny danych wykorzystano oprogramowanie INDARES oraz wydrukowane kwestionariusze w przypadku 2145 uczniów z różnych szkół średnich). Wyniki. W zakresie niskiej aktywności fizycznej prym wiedli uczniowie płci męskiej, podczas gdy w kategorii wysokiego poziomu aktywności fizycznej, uczniowie płci męskiej wykazywali wyższy poziom niż uczennice. Między 56,7% a 77,8% uczniów płci męskiej znalazło się w kategorii wysokiej aktywności fizycznej, w przeciwieństwie do uczennic, w przypadku których ten wskaźnik odnotowano na poziomie między 42,4% a 67,4%. Autorzy badania wykazali także znaczne różnice pod względem płci w całkowitych wartościach MET/tydzień (p<0,001) w krajach V4. Wnioski. Wykazano znaczne różnice w krajach grupy Wyszehradzkiej w odniesieniu do płci. Różnice te kierują naszą uwagę na konieczność ulepszenia braków związanych z aktywnością fizyczną uczniów w szkołach średnich, w obliczu istnienia dobrze zdefiniowanych działań wobec konkretnych grup ryzyka.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies