Francja była głównym sojusznikiem Drugiej Rzeczypospolitej, a zarazem kluczowym dla niej źródłem kapitału. Różnica sił między obydwoma krajami i francuskie inwestycje w polski sektor surowcowy i infrastrukturę powodowały imperialistyczne interpretacje wzajemnych stosunków gospodarczych w obydwu historiografiach. W tekście analizuję historię koncesji kolejowej, udzielonej w 1924 r. polsko-francuskiemu konsorcjum przez władze w Warszawie. Pokazuję, że nawet w ramach asymetrycznych relacji między krajami słabsza strona miała manewr negocjacyjny, a powodzenie przedsięwzięć francuskich firm niekiedy zależało od decyzji Warszawy.
France was the main ally of the Second Polish Republic and, at the same time, its key source of capital. The power difference between the two countries and France’s raw materials and infrastructure investments in Poland gave rise to imperialist interpretations of Polish-French economic relations. In this text, I analyse the history of a railway concession granted in 1924 to a Polish-French consortium by the government in Warsaw. I show that even within the asymmetrical context of Polish-French relations, the weaker side had room for manoeuvre during the negotiations. On occasion, the success of the ventures of French companies’ depended on decisions taken in Warsaw.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00