Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Warsztat twórczy jako przestrzeń podnoszenia dobrostanu. Pedagogiczne implikacje teorii szczęścia

Tytuł:
Warsztat twórczy jako przestrzeń podnoszenia dobrostanu. Pedagogiczne implikacje teorii szczęścia
The Creative Workshop as a Space for Increasing Well-being: Pedagogical Implications of the Theory of Happiness
Autorzy:
Florczykiewicz, Janina
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2048150.pdf
Data publikacji:
2022-03-31
Wydawca:
Akademia Ignatianum w Krakowie
Tematy:
dobrostan
warsztat twórczy
szczęście
rozwój podmiotowy
eksperyment pedagogiczny
well-being
creative workshop
happiness
subjective development
pedagogical experiment
Źródło:
Studia Paedagogica Ignatiana; 2022, 25, 1; 53-68
2450-5358
2450-5366
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem podjętych rozważań jest dobrostan i jego pedagogiczne implikacje. Problematyka ta lokuje się w obszarze rozważań nad trwałością dobrostanu. Nieliczne istniejące dowody empiryczne uzasadniają potrzebę prowadzenia dalszych poszukiwań. Celem badań było ustalenie, czy metoda warsztatu twórczego przy kreacji plastycznej inicjuje zmiany dobrostanu. Odwołano się do modelu ilościowo-jakościowego. Przeprowadzono eksperyment pedagogiczny według planu jednogrupowego z dwoma pomiarami pretest-posttest. Zmienną eksperymentalną był warsztat twórczy. Do oceny zmian dobrostanu posłużono się Skalą Dobrostanu, będącą częścią Wielowymiarowego Kwestionariusza Osobowości (MPQ). Analizom jakościowym poddano wypowiedzi uczestników warsztatu twórczego. Wykazano, że warsztat twórczy wpływa na podniesienie poziomu dobrostanu – średnia z badania posttest jest wyższa od średniej pretestu, a różnica jest istotna statystycznie (p < .05). Wynik ten koresponduje z wcześniejszymi badaniami, w których potwierdzono wzrost dobrostanu po programie warsztatów twórczych. Pozwala to na stwierdzenie, że metoda warsztatu twórczego jest skuteczna w realizacji celów związanych z podwyższaniem subiektywnego odczucia bycia szczęśliwym.

The subject of consideration is well-being and especially its pedagogical implications. Of primary importance is the matter of the sustainability of well-being and the lack of empirical evidence justifies the need for further research in this area. The aim of the research was to determine whether the creative workshop method in artistic creation initiates changes in well-being. Reference was made to the quantitative-qualitative model and a pedagogical experiment was carried out according to a one-group plan with two pretest-posttest measurements. The creative workshop was an experimental variable. The Well-Being Scale, which is part of the Multidimensional Personality Questionnaire (MPQ), was used to assess the changes in well-being. Qualitative analyzes were performed on the statements of the participants of the creative workshop. It has been established that the creative workshop increases the level of well-being – the average from the post-test is higher than the average of the pre-test, and the difference is statistically significant (p < .05). This result corresponds to previous studies that confirmed an increase in well-being after a program of creative workshops. This allows us to conclude that the method of creative workshop is effective in achieving goals related to increasing the subjective feeling of being happy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies