Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ infrastruktury na zachowania kierowców na przejściach dla pieszych na przykładzie Warszawy i Radomia

Tytuł:
Wpływ infrastruktury na zachowania kierowców na przejściach dla pieszych na przykładzie Warszawy i Radomia
The impact of infrastructure on driver behavior at pedestrian crossings. Warsaw and Radom case study
Autorzy:
Sulmicki, Maciej
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2044254.pdf
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie
Tematy:
bezpieczeństwo ruchu drogowego
przejścia dla pieszych
niechronieni uczestnicy ruchu
uspokojenie ruchu
road safety
pedestrian crossings
unprotected road users
traffic calming
Źródło:
MAZOWSZE Studia Regionalne; 2021, 36; 11-30
1689-4774
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W 2019 r. przeprowadzone zostały badania wpływu rozwiązań infrastrukturalnych na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów na zachowania kierowców. Celem ramowym przeprowadzonych badań była weryfikacja trafności zapisów zawartych w dokumentach strategicznych i planistycznych województwa mazowieckiego odnoszących się do bezpieczeństwa ruchu drogowego. Lokalizacje w Warszawie i Radomiu zostały dobrane w taki sposób, aby uwzględnione zostały wszystkie wymienione w Planie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego rodzaje uspokojenia ruchu mające służyć poprawie bezpieczeństwa i dotyczące bezpośrednio przejść dla pieszych. Jednocześnie pod uwagę brane były takie czynniki jak przekrój jezdni, układ skrzyżowania i sygnalizacja świetlna. Podczas badań obserwowano zachowania kierowców względem niezmotoryzowanych oraz te, które determinowały możliwość szybkiego zareagowania na pojawienie się niezmotoryzowanego uczestnika ruchu. Badania były prowadzone z punktów obserwacyjnych oddalonych od skrzyżowania, by nie wpływać na zachowanie uczestników ruchu. Na podstawie co najmniej trzydziestominutowych obserwacji w terenie oraz późniejszej analizy nagrań notowano, czy: kierowca zatrzymuje się przed przejściem, wjeżdża przed lub za niezmotoryzowanego, zatrzymuje się na przejściu, wjeżdża szybko na przejście. W wybranych lokalizacjach analizowano również, czy kierowca rozgląda się przed wjazdem na przejście, jednak w większości miejsc nie było to możliwe ze względu na duże natężenie ruchu i/lub nieodpowiednią widoczność. Obserwacje w Radomiu zostały przeprowadzone przez Sebastiana Pawłowskiego i Łukasza Zaborowskiego z Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego, Oddziału Terenowego w Radomiu. Wyniki badań wskazują, że na niebezpieczne zachowania kierowców mają wpływ: przekrój jezdni na przejściu dla pieszych, obecność przejazdów dla rowerzystów i zasady pierwszeństwa, fizyczne środki uspokojenia ruchu oraz sygnalizacja świetlna. Wykazano, że nieskutecznym rozwiązaniem jest powierzchnia wyłączona z ruchu jedynie za pomocą oznakowania poziomego oraz czerwone światło z dopuszczonym warunkowym prawoskrętem (zieloną strzałką), które traktowane jest jako zielone światło. Badania terenowe potwierdziły słuszność zapisów zawartych w dokumentach strategicznych i planistycznych województwa mazowieckiego, jak też konieczność ich szerszego stosowania. Analiza wyników pozwoliła wykazać konkretne zależności pomiędzy różnymi parametrami rozwiązań a ich wpływem na zachowania kierowców, co stanowi uzupełnienie prowadzonych wcześniej badań lokalnych oraz na poziomie krajowym, przeprowadzonych w 2018 r.

In 2019 driver behavior was observed at pedestrian and bicycle crossings in order to identify the impact of infrastructure thereupon. The main goal of the study was to verify the accuracy of the strategic and spatial planning documents of the Mazovia Region concerning road safety. The sites observed in Warsaw and Radom were chosen so that they would include all the forms of traffic calming on pedestrian crossings indicated in the Spatial development plan of Mazovia, taking into consideration such aspects as road width, intersection layout and traffic lights. The observations focused on the behavior of drivers towards pedestrians and cyclists, as well as behavior which determined whether the driver would be able to react to the appearance of a non-motorized road user. The observation points were located at a certain distance from the intersection, so as not to influence the road users’ behavior. On the basis of at least 30-minute observations and recordings, the following types of driver behavior were analyzed: stopping before pedestrian/bicycle crossings, driving in front of/behind a non-motorized road user, stopping on the crossing, driving onto the crossing without slowing down. In certain locations, the drivers were also observed in terms of looking both ways before driving through the crossing. However, such observations were often not possible due to high traffic intensity and/or inadequate visibility. The observations in Radom were carried out by Sebastian Pawłowski and Łukasz Zaborowski from the Radom branch of the Mazovian Office of Regional Planning. A study of the observations allows for the following factors influencing drivers’ risky behavior to be identified: the width of the road on the crossing, the presence of a bicycle crossing and the rules concerning right of way, as well as the presence and type of traffic lights. Hatched areas indicated only through road markings were found to be ineffective, as were red lights with the conditional permission to turn right after stopping (green arrows) which were treated by drivers as green lights. The study confirmed the accuracy of the provisions of the Mazovian strategic and spatial planning documents, along with the need to implement them more systematically. An analysis of the observation results allowed for the identification of the impact of certain parameters of infrastructure on driver behavior which is complementary to earlier local studies as well as the 2018 national studies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies