Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Are We In This Together?: The Polarisation of the British Society and the Marginalisation of Otherness in Ali Smith’s Seasonal Quartet

Tytuł:
Are We In This Together?: The Polarisation of the British Society and the Marginalisation of Otherness in Ali Smith’s Seasonal Quartet
Czy jesteśmy tu razem? Polaryzacja społeczeństwa brytyjskiego i marginalizacja Inności w tetralogii Ali Smith inspirowanej porami roku
Autorzy:
Dobrogoszcz, Tomasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2043979.pdf
Data publikacji:
2021-12-27
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Źródło:
Porównania; 2021, 30, 3; 137-154
1733-165X
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ali Smith’s seasonal quartet—Autumn, Winter, Spring, Summer—was written and published at lightning speed, between the 2016 Brexit referendum and Britain’s effective departure from the EU in 2020. The article examines how the novels engage with the issue of Brexit, as they become the chronicle of a grinding cultural process and critically confront the transformation of the British nation. I survey various psychological factors related to the polarisation of the British nation and investigate Smith’s presentation of the way in which the populist propaganda of menace produced by the right-wing media leads to marginalising Otherness. Employing the nomadic theory of the subject developed by Rosi Braidotti, I analyse Smith’s literary strategies used to represent not only post-truth manipulation and institutionalised British xenophobia, but also the actions of people who resist them.

Tetralogia Ali Smith inspirowana porami roku – Jesień, Zima, Wiosna, Lato – została napisana i opublikowana w ekspresowym tempie, pomiędzy referendum w sprawie Brexitu w 2016 roku a ostatecznym opuszczeniem UE przez Wielką Brytanię w roku 2020. Artykuł analizuje sposoby literackiego przedstawienia brexitu w powieściach Smith, skupiając się na wyznacznikach ukazanego przez pisarkę niepokojącego procesu kulturowego oraz drastycznych zmianach zachodzących w brytyjskim społeczeństwie. W tekście dokonuję przeglądu czynników psychologicznych powodujących polaryzację narodu brytyjskiego oraz badam, w jaki sposób proza Smith ukazuje wpływ populistycznej propagandy zagrożenia na marginalizację Inności. Wykorzystując nomadyczną teorię podmiotu sformułowaną przez Rosi Braidotti, omawiam strategie literackie wykorzystane przez autorkę do ukazania zarówno manipulacyjnego potencjału postprawdy i zinstytucjonalizowanej brytyjskiej ksenofobii, jak i działań osób, które się im przeciwstawiają.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies