Theoretical Approach To Intra-Organizational Factors Conditioning The Effectiveness Of Design Thinking In Enterprises Czynniki wewnątrzorganizacyjne warunkujące skuteczność zastosowania design thinking w przedsiębiorstwach – ujęcie teoretyczne
The purpose of the following study was to systematize knowledge about design thinking and identify the key intra-organizational factors that determine the successful application of design thinking in enterprises. The formulated objectives were implemented on the basis of a review of the most important domestic and foreign literature on this topic. The article com-piles fundamental definitions of design thinking, characterizes the key rules of this notion and describes the design thinking process in accordance with a conceptualization based on an iterative sequence of five stages of action. The literature review conducted to create this article has led to the identification of crucial intra-organizational factors promoting the effective application of design thinking in companies. They include an organizational culture based on the assumptions of collaboration and experimentation, a favorable attitude of senior man-agement towards the practical use of design thinking, a correct understanding of the essence of design thinking by executives, managers and employees, as well as the need to legitimize the method within the organization and ensure that project teams find balance between their level of independence and the need to adapt to certain constraints arising from the nature of their function within the organization. Conclusions arising from the current study also indicate that the successful application of design thinking is determined by resources available to companies. Human and information resources play a key role in this regard.
Celem niniejszego opracowania była systematyzacja wiedzy na temat design thinking oraz określenie podstawowych czynników wewnątrzorganizacyjnych warunkujących skuteczne zastosowanie design thinking w przedsiębiorstwach. Sformułowane cele zostały zrealizowane na podstawie przeglądu kluczowej w tym obszarze, krajowej oraz zagranicznej literatury przedmiotu. W artykule dokonano zestawienia fundamentalnych definicji myślenia projektowego, scharakteryzowano kluczowe reguły tej metody oraz opisano proces design thinking zgodnie z konceptualizacją opartą na iteracyjnej sekwencji pięciu etapów działania. Przeprowadzony na potrzeby artykułu przegląd literatury doprowadził do wyodrębnienia podstawowych czynników wewnątrzorganizacyjnych, które sprzyjają skutecznemu zastosowaniu myślenia projektowego w przedsiębiorstwach. Należą do nich: kultura organizacyjna oparta na założeniach współpracy i eksperymentowania; sprzyjająca postawa kierownictwa wyższego szczebla w praktycznym wykorzystywaniu design thinking; prawidłowe rozumienie istoty myślenia projektowego przez kadrę zarządczą, menedżerów oraz pracowników; konieczność uprawomocnienia metody wewnątrz organizacji oraz zapewnienie zespołom projektowym równowagi pomiędzy stopniem niezależności zespołu, a koniecznością dostosowania się do pewnych ograniczeń wynikających z istoty funkcjonowania wewnątrz organizacji. Wnioski z bieżącego badania wskazują również, że skuteczne zastosowanie metody design thinking jest uwarunkowane zasobami, jakimi dysponują przedsiębiorstwa. Wśród nich kluczową rolę spełniają zasoby ludzkie i informacyjne.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00