Na kanwie badań źródłowych nad jedną z ważniejszych, nieodkrytych jeszcze całkowicie kart historiografii muzyki modernizmu francuskiego – twórczości Charles’a Tournemire’a – autor opisuje franciszkański topos w jego twórczości. W kontekście powszechnej fascynacji modernistów postacią Biedaczyny z Asyżu, franciszkanizm jawi się jako jedna z naczelnych inspiracji życia i twórczości autora L’orgue mystique oraz jego wielkiego następcy – Oliviera Messiaena. Artykuł jest częścią projektu badawczego analizującego relacje pomiędzy inspiracjami ideowymi a warstwą semantyczną i estetyką dzieł Tournemire’a, jako przyczynek do monografii jego twórczości.
On the basis of source research on one of the most important, still undiscovered composers of French music modernism – Charles Tournemire, the author describes the Franciscan topos in his work. In the general perspective of the fascination with the figure of the Saint from Assisi, intensified especially in the art and music of the turn of the 19th and 20th centuries, Tournemire’s Franciscanism appears as one of the main inspirations in the art and worldview of the author of L’orgue mystique and his great successor – Olivier Messiaen. The article is a part of a research project analyzing the relationship between ideological inspirations, the semantic layer and aesthetics of Tournemire’s works, as a contribution to first monograph of his music.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00