Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

What an artist saw. Tracing the local iconographic tradition for the Temple of Hatshepsut at Deir el-Bahari

Tytuł:
What an artist saw. Tracing the local iconographic tradition for the Temple of Hatshepsut at Deir el-Bahari
Autorzy:
Stupko-Lubczynska, Anastasiia
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2033220.pdf
Data publikacji:
2021-12-31
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Tematy:
Deir el-Bahari
Asasif
Hatshepsut
Mentuhotep II Nebhepetra
Theban tombs
visitor’s inscriptions
artists
decoration
friezes of objects
linen
Źródło:
Polish Archaeology in the Mediterranean; 2021, 30(1); 187-214
1234-5415
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
An unusual iconographic motif—a fringed piece of linen—depicted in the Chapel of Hatshepsut, part of the queen’s temple at Deir el-Bahari, is examined in this paper as an illustration of the interest, well attested in Hatshepsut’s reign, in past artistic models/sources. The Chapel of Hatshepsut was intended for the mortuary cult of the female pharaoh, while the motif under discussion appears to have been inspired by decoration earlier by 500 years, found inside a burial chamber cut into the rock cliff of North Asasif, which is a natural continuation of the Deir el-Bahari amphitheater. The tomb (TT 311) belonged to Khety, a courtier of the Eleventh Dynasty pharaoh Mentuhotep II Nebhepetra. Assuming the validity of this iconographic link, the question arises concerning the accessibility of decorated burial chambers from the Eleventh-Dynasty in this area and their possible role as “pattern books” in the design of the early Eighteenth Dynasty private and royal mortuary monuments. In addition, the paper addresses the issue of the Chapel of Hatshepsut serving as a monumental “pattern book” for the Late Period Theban tombs.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies