This article is based on the research integrating qualitative approach and the content analysis
method. The aim is to analyse the mission and strategy of the higher education institutions, assuming that through the mission and strategy those institutions express their self-identification, describe
their current state and indicate the directions of development. The subject of the analysis is the best
higher education institutions of the German-speaking countries, operating in national and international environment. The research was based on the content analysis, and on its basis, the values and
aims of each university were indicated, and then – using the bottom–up method – the aggregation
of the universities’ areas of activities was done. In this sense, the selected scopes of activities and
points of focus may constitute a generalised reference to the other universities and to the entire
academic community in the studied countries.2
The analysis of the various types of the universities (full, technical, medical) did not demonstrate
any significant differences in their self-identification and the designation of the functions of the university, despite the differences in the language of description and the breadth of the offered career
perspectives. The common origin, and cultural and social context were also the important factors
in this research. The analised higher education institutions were much more oriented towards the
standards defined by the best universities in the world and the global challenges of civilisation,
what allowed them to become the leading institutions in innovation and technology transfer to the
economy. Nowadays, the investigated universities represent the highest standards of academic
knowledge. At the same time, they express contemporary trends and requirements of a business
organisation (e.g. transparency, evaluation, knowledge management, inclusiveness). Moreover, the
investigated higher education institutions perceive themselves as the socially responsible universities, what is confirmed by such values as: inclusiveness, gender mainstreaming, and sustainable
development.
Prezentowany artykuł bazuje na badaniach integrujących podejście jakościowe z analizą treści.
Ich celem była analiza misji i strategii uczelni, uznając, że w ten sposób uczelnie artykułują samoidentyfikację, opisują obecny stan oraz wskazują kierunki docelowe. Obiektem analizy są najlepsze
uniwersytety państw niemieckojęzycznych, funkcjonujące w krajowym i międzynarodowym środowisku. Badania skupiały się na analizie treści i na tej podstawie prowadziły do wskazania wartości
i celów działania każdego uniwersytetu, a następnie – metodą oddolną – do zagregowania i wyznaczenia pól ich aktywności. Wytypowane zakresy i ich punkty ciężkości mogą stanowić uogólnione
odniesienie dla innych szkół wyższych i całego środowiska akademickiego.
Objęcie analizą różnych typów uniwersytetów (pełne, techniczne, medyczne) nie pokazało istotnych
odmienności w samoidentyfikacji i wyznaczaniu funkcji szkoły wyższej, mimo iż odróżniał je język
opisu oraz szerokość perspektywy. Istotnym był czynnik wspólnego pochodzenia oraz uwarunkowania kulturowo-społeczne. W zdecydowanie większym stopniu uniwersytety orientowały się na
standardy definiowane przez najlepsze szkoły wyższe świata oraz na globalne wyzwania cywilizacyjne. Pozwoliło im to stać się liderami innowacyjności i transferu technologii do gospodarki. Dziś
przedstawione uczelnie uosabiają najwyższy standard wiedzy akademickiej. Jednocześnie wyrażają
współczesne trendy i wymogi organizacji biznesowej (np. transparentność, ewaluacja, zarządzanie
wiedzą, inkluzywność). Postrzegają siebie jako uczelnie społecznie odpowiedzialne, co potwierdzają takimi zapisami jak: inkluzywność, gender mainstreaming, rozwój zrównoważony.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00