Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Le solide et le volatile. Propos sur la représentation du corps romanesque sur fond de la crise des structures au XIXe siècle (Flaubert, Zola, Mirbeau)

Tytuł:
Le solide et le volatile. Propos sur la représentation du corps romanesque sur fond de la crise des structures au XIXe siècle (Flaubert, Zola, Mirbeau)
Solid and Volatile. Reflections on the Literary Body in the Context of the Crisis of Structures in the Nineteenth Century (Flaubert, Zola, Mirbeau)
Autorzy:
Rachwalska von Rejchwald, Jolanta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2021007.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Komisja Nauk Filologicznych Polskiej Akademii Nauk, Oddział we Wrocławiu
Tematy:
Flaubert
Zola
Mirbeau
volatility
fragmentation
death
Źródło:
Academic Journal of Modern Philology; 2020, 9; 357-365
2299-7164
2353-3218
Język:
francuski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the article is to analyze the presentation of the novel body in the literature of the second half of the nineteenth century against the backdrop of the crisis of structures that appears along with romanticism and gains strength in the second half of the nineteenth century. This was a time saturated with ideas of socio-biological evolutionism, which promote materialism, entropy, transformation and the disintegration of permanent structures, including socio-economic ones (Marx, Capital). Flaubert, Zola and Mirbeau, faithful to this poetics, subordinate the presentation of the body to the dynamics of change, including images of “volatilization” and decay. These “volatile” and crumbling bodies are at odds with the realist-naturalistic poetics prevailing in the second half of the nineteenth century, dominated by ostentatious materialism. This peculiar transformation of the physical state of matter, from “solid” to “volatile,” may have been interpreted as a symptom of a change in the way reality is presented. As this analysis shows, the volatility of bodies becomes in realist writers an indestructible form of decay and (still) a material form of absence that resists destruction by death. Paradoxically, taking a volatile form, the body does not disappear but reorganizes itself, dematerializing, transforming and reappearing. Both representations of the body and emerging modernity appear as a dynamic, constantly changing process and not as a frozen structure.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies