The paper presents an analysis of tribological wear of an assembly composed of cylinder liner and piston rings in a piston aircraft engine. In place of the previously used technology of gas nitriding of the cylinder liner (made out of 38CrAlMo6‒10 steel), formation of multi-component or composite layers by nitriding in plasma discharge environment was proposed. Also, a modification of the previously used chromium coating of the piston rings by plasma nitriding was proposed. A study on the structure and properties of surface layer diffusion manufactured by utilizing the phenomenon of cathode sputtering was carried out. Wear resistance tests were performed on a specially designed bench, with the use of isotope markers. Verification of each of the friction couples was based on using the wear of the ring as a function of the distance trip, and the roughness of the cylinder liner and ring.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00