Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mapy dźwiękowe i wyobraźnia audiogeograficzna – kartograficzne i społeczne praktyki soundmappingu

Tytuł:
Mapy dźwiękowe i wyobraźnia audiogeograficzna – kartograficzne i społeczne praktyki soundmappingu
Autorzy:
Stanisz, Agata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2016572.pdf
Data publikacji:
2021-11-07
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
Tematy:
critical cartography
sound map
locative listening
soundmapping
soundscape
transphony
audio-geographic imaginantion
krytyczna kartografia
mapa dźwiękowa
słuchanie immersyjne
wyobraźnia dźwiękowa
Źródło:
Łódzkie Studia Etnograficzne; 2021, 60; 93-112
2450-5544
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł dotyczy społecznej praktyki wytwarzania cyfrowych map dźwiękowych (soundmappingu) w perspektywie interdyscyplinarnej łączącej antropologię dźwięku, ekologię akustyczną, psychogeografię oraz krytyczną kartografię. Mapy dźwiękowe są tu ujęte jako czasoprzestrzenne, audiowizualne, cyfrowe (re)prezentacje powstające kolektywnie w oparciu o mechanizm user-generated content i bazujące na globalnych mapach takich jak Google Maps czy OpenStreetMap. W artykule rozważam kwestię map dźwiękowych rozumianych jako doświadczenie o charakterze lokatywnym i transfonicznym, które pozawalają definiować użycie map dźwiękowych jako proces wyobrażeniowy.

The article discusses practices of creating sound maps. I refer to these practices as cartographic and social. The starting point are internet sound maps for listening. In the article, I define them as audiovisual, digital representations that are created collaboratively based on the user-generated content mechanism and have internet interfaces based on global maps such as Google Maps or OpenStreetMap. The main aim of the article is to look at soundmapping practices in the context of shaping audiogeographic imagination and transphonic and locative listening. The main perspective of my considerations is the anthropologized perspective of critical, unrepresentative cartography. I show the development of sound maps that interest me, define their specificity and indicate conceptual problems related to the representation of the experience of a soundscape in the medium of a sound map.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies