Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Błąd naturalistyczny a prawo naturalne. Josefa Fuchsa krytyka tomistycznej koncepcji prawa naturalnego

Tytuł:
Błąd naturalistyczny a prawo naturalne. Josefa Fuchsa krytyka tomistycznej koncepcji prawa naturalnego
Naturalistic Fallacy and Natural Law. Josef Fuchs᾽ Critique of the Thomistic Theory of Natural Law
Autorzy:
Merecki, Jarosław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2016287.pdf
Data publikacji:
1993
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Źródło:
Roczniki Filozoficzne; 1993, 41, 2; 73-90
0035-7685
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the paper the author analyzes the critique of the Thomistic theory of natural law put forward by a German theologian Josef Fuchs. The question Fuchs seeks to answer can be formulated as follows: ᾿In what sense nature can be called the basis of morality?᾽ Fuchs distinguishes three possible meanings of the term „nature”:1) biological structure of man,2) the specific essence of a given human act (e.g. a sexual act),3) personal nature of man defined by his freedom and rationality.According to Fuchs, the Thomistic theory of natural law contains, at least in some of its modes of argumentation, an error called − after G. E. Moore − naturalistic fallacy. It consists in deducing normative conclusions from descriptive premises. Fuchs distinguishes three forms of this error. In the first form, biological laws are taken for moral norms. In the second, normative conclusions are inferred from the description of the specific essence of a given act. The third form of the same error can be called „theological fallacy”: it consists in not distinguishing between God᾽s creative will and God᾽s moral will.The present paper is focused on the distinction between different forms of the naturalistic fallacy objection. In his next paper the author will investigate to what extent this objection is valid as far as the structure of Thomistic ethics is concerned.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies