Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Spójność teorii partycypacji zawartej w tekstach świętego Tomasza z Akwinu

Tytuł:
Spójność teorii partycypacji zawartej w tekstach świętego Tomasza z Akwinu
Consistency of the theory of participation contained in the texts of Saint Thomas Aquinas
Autorzy:
Pawlikowski, Tomasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2016246.pdf
Data publikacji:
2000
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Źródło:
Roczniki Filozoficzne; 2000, 48, 1; 103-126
0035-7685
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W swoim artykule stawiam pytanie, czy teoria partycypacji, którą można znaleźć w pismach św. Tomasza z Akwinu, w swoich podstawowych punktach zgadza się z jego metafizyką. Aby odpowiedzieć na to pytanie, analizuję kilka tekstów doktora Anielskiego, poświęconych problematyce partycypacji.Po przeprowadzeniu badań mogę stwierdzić, że u św. Tomasza teoria partycypacji opiera się na koncepcji aktu i władzy, i obejmuje wszystkie stopnie bytu, jak w dwóch innych jego wielkich teoriach, to znaczy w teorii przyczynowości i teorii analogii, które są fundamentalnymi punktami całej jego nauki.Widzimy więc, że teoria partycypacji jest integralną i naprawdę ważną częścią doktryny metafizycznej doktora Anielskiego, chociaż wiemy, że jest to kwestia, która zrodziła się w szkole platonistów i neoplatonistów. La cohérence de la théorie de la participation présentée dans des écrits de Saint Thomas d’Aquin Dans mon article, je pose la question si la théorie de la participation, qui se trouve dans des écrits de Saint Thomas d’Aquin, s’accorde à sa métaphysique en ses lignes fondamentales. Pour répondre à cette question, j’analyse plusieurs textes de Docteur Angélique consacres à la problématique de la participation.Après mes recherches, je peux dire que chez Saint Thomas la théorie de la participation est fondée sur la conception de l’acte et de la puissance, et qu’elle comprend tous les degrés de l’être, comme dans deux ses autres grandes théories, c'est-à-dire, la théorie de la causalité et la théorie de l’analogie, qui sont des points fondamentaux de tout son enseignement.On voit donc que la théorie de la participation est un élément intégral et vraiment important de la doctrine métaphysique de Docteur Angélique, bien que l’on sache que c ’est une question qui est issue de l’école des Platoniciens et Neo-Platoniciens.

In my article, I ask the question whether the theory of participation found in the writings of Saint Thomas Aquinas, complies with his metaphysics in its fundamental lines. To answer this question, I analyze several texts by Doctor Angelic devoted to the issue of participation. After my research, I conclude that Aquinas' theory of participation is founded on the concepts of the act and power, and that it includes all the degrees of being, as in two of his other great theories: the theory of causation and the theory of analogy, which are fundamental points of all his teaching. We see then, that the theory of participation is an integral and really important part of the metaphysical doctrine of Doctor Angelic, although we know that this is a question which came from the Platonists and Neo-Platonists.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies