Teodycea bez unde malum? Marilyn McCord Adams odpowiedź na problem zła Theodicy without unde malum? Marilyn McCord Adams’s Response to the Problem of Evil
The aim of this paper is to present the main strands of the Marilyn M. Adams’s response to the problem of evil in contrast with the mainstream of the analytic theodicy. The most important difference between the standard analytic attitude to the problem of evil and that proposed by Adams is that she abandons the question about God’s reasons i.e. goods which could be morally sufficient reasons for permitting bad states of affairs to occur, especially instances of apparently pointless suffering (so-called gratuitous evils). Adams concentrates on the problem of horrendous evils i.e. evils which constitute a threat to the meaning of one’s life and prima facie undercut all positive value of one’s existence. Adams, inspired by the French thinker Simone Weil, seeks the resolution of the problem of evil in the crucified Christ’s identification with sufferers (and also in the idea of universal salvation). In the paper I analyse some weaknesses of the Adams’s theodicy, esp. I raise a query if we can give up the oldest question about evil: unde malum.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00