Theological and Biblical Basis for Construing the Eucharist as a Memorial to the Sacrifice of Christ Teologiczno-biblijne podstawy rozumienia Eucharystii jako pamiątki uobecniającej zbawczą ofiarę Chrystusa
The fundamental problem addressed in the article is the question of how,
based on the Scriptures, believers participating in the Eucharist have access to Christ’s
salvific sacrifice on the cross. The author takes as a starting point Jesus’ words uttered
at the Last Supper: “Do this in memory of me” (gr. tuto poieite eis ten emen anamnesin)
and considers it crucial to understand the original meaning of the word “memorial”
(gr. anamnesis). He carries out his analysis in two stages. First, he reaches for the Hebrew
word zikkaron as the equivalent of the New Testamental term anamnesis and proves it
is deeply rooted in the cult language of Judaism. Then, in this context, he carries out
an exegesis of the words of the institution of the Eucharist, which he extends by the
explanations offered by the author of the Letter to the Hebrews, where we find afull
understanding of Christ’s sacrifice made “once for all.” The rediscovery in theology
of the full understanding of the concept of memorial-anamnesis from the words of
the institution of the Eucharist only took place in the biblical and liturgical research
of the twentieth century, the achievements of which constitute here afundamental
point of reference for the author’s search. The result of this process was the reception
and return to the biblical-patristic approach to the memorial in Catholic teaching
about the Eucharist as a sacrifice and the breaking of the deadlock in ecumenical
dialogue in this area.
Zasadniczym problemem podjętym w artykule jest odpowiedź na
pytanie, na jakiej zasadzie, w oparciu o dane Pisma Świętego, wierzący uczestniczący
w Eucharystii mają dostęp do zbawczej ofiary Chrystusa dokonanej na krzyżu. Autor
za punkt wyjścia przyjmuje słowa Jezusa wypowiedziane na Ostatniej Wieczerzy: „To
czyńcie na moją pamiątkę” i za kluczowe uznaje zrozumienie oryginalnego znaczenia
słowa „pamiątka” (gr. anamnesis). Swoją analizę przeprowadza w dwóch etapach.
Najpierw sięga do hebrajskiego słowa zikkaron jako ekwiwalentu nowotestamentalnego terminu anamnesis i ukazuje jego głębokie zakorzenienie w kultycznym języku
judaizmu. Następnie w tym kontekście przeprowadza egzegezę słów ustanowienia
Eucharystii, którą poszerza o wywód autora Listu do Hebrajcsyków, gdzie odnajdujemy pełne rozumienie ofiary Chrystusa dokonanej „raz na zawsze”. Odkrycie na
nowo w teologii pełnego rozumienia pojęcia pamiątki-anamnezy ze słów ustanowienia Eucharystii nastąpiło dopiero w badaniach biblijnych i liturgicznych XX wieku,
których osiągnięcia stanowią tutaj zasadniczy punkt odniesienia dla poszukiwań
autora. Efektem tego procesu była recepcja i powrót do biblijno-patrystycznego ujęcia
pamiątki w katolickim nauczaniu o Eucharystii jako ofierze oraz przełamanie impasu
w dialogu ekumenicznym w tym zakresie.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00