Tytuł pozycji:
De Lokis de Mérimée
- Tytuł:
-
De Lokis de Mérimée
O Lokisie Mériméego
- Autorzy:
-
Babińska, Teresa
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1964654.pdf
- Data publikacji:
-
1993
- Wydawca:
-
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
- Źródło:
-
Roczniki Humanistyczne; 1993, 41, 5; 93-100
0035-7707
- Język:
-
francuski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł jest próbą przedstawienia elementów fantastycznych w Lokisie Prospera Mériméego, ostatniej noweli pisarza, który największą perfekcję osiągnął jako nowelista.
Punktem wyjścia jest stwierdzenie T.Todorova, że to, co nadprzyrodzone, pochodzi od języka i jest zarazem jego rezultatem, jak i dowodem („Le surnaturel naît du langage, il en est à la fois la conséquence et la preuve”). Zarówno definicja „fantastyki” (le fantastique), jak i samo rozumienie discours fantastique przejęte zostały także od Todorova.
Wzorowanie się na schemacie Todorova spowodowało podzielenie analizy na trzy części. Pierwszą z nich stanowi sposób wypowiadania się (énoncé), drugą jest problem narratora (énonciation), trzecia to kompozycja (composition) oraz związany z nią stosunek czytelnika do dzieła literackiego; czas czytania noweli (le temps de la lecture) i czas opowiadania (le temps du récit) powinny ściśle z sobą korelować.
Zakończenie artykułu zwraca uwagę na styl P.Mériméego, na doskonałe stopniowanie opisywanych wydarzeń − prowadzące do przewidywanego końca − i na wszechobecną ironię pisarza, który daje do zrozumienia, że sam nie wierzy w to, co właśnie opowiedział.