Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Teaching Law. Two Words. Two Enigmas

Tytuł:
Teaching Law. Two Words. Two Enigmas
Nauczanie prawa. Dwa słowa. Dwie zagadki
Autorzy:
Hoff, Waldemar
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1963161.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Tematy:
teaching law
sources of law
cohesion
interpretation of law
stare decisis
nauczanie prawa
źródła prawa
spójność prawa
interpretacja
Źródło:
Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem; 2020, 12, 2; 31-44
2080-1084
2450-7938
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
What is law and what is teaching – remains disputable. The departure point should be the notion of law, which cannot be said to exist without reference to normativity, binding power and predictability. The obstacle in teaching law is that there are several centrifugal forces resulting in disintegration of law. These are, for example: creating fake sources of law such as binding recommendations, amending laws by lower-ranking acts, which is the specialty of the EU; informally adopting the common law doctrine of stare decisis by Continental Judges; using the interpretation of law as a fig leaf for actually amending it; demanding the disregarding of national laws by judges if they come to the conclusion that national laws are in violation of the EU law by the EU Court, even if there is no procedural framework to do so. In teaching law, a teacher should promote theories and practices conducive to the cohesion of the legal system. Teachers have to take sides in the encounter of conflicting ideas and practices in the spirit of fighting for a better law.

Jaka jest istota nauczania i prawa, jest przedmiotem interpretacji. Punktem wyjścia powinno być pojęcie prawa, które nie istnieje bez normatywności, mocy wiążącej i przewidywalności. Na drodze nauczania prawa w wyżej zarysowanym rozumieniu stoją siły odśrodkowe skutkujące dezintegracją prawa. Należą do nich np.: tworzenie fałszywych źródeł prawa, takich jak: wiążące zalecenia oraz zmienianie treści aktów prawnych aktami niższej rangi, w czym celuje UE; nieformalne wprowadzanie przez prawników Europy kontynentalnej anglosaskiej doktryny stare decisis; wykorzystywanie interpretacji prawa do zmiany prawa; żądanie przez sądy unijne niestosowania prawa krajowego, jeśli dojdą do wniosku, że jest niezgodne z prawem UE – nawet w braku przepisów proceduralnych, które by na to pozwalały. Nauczając prawa, należy wybierać takie teorie i praktyki, które promują spójność systemu prawa. Niestety, nauczający muszą wybierać między sprzecznymi teoriami, co czyni z nich bojowników, a niekiedy męczenników.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies