Tytuł pozycji:
Gramatyka zależności a nauczanie gramatyki łacińskiej
- Tytuł:
-
Gramatyka zależności a nauczanie gramatyki łacińskiej
A Grammar of Dependence versus the Teaching about Latin Syntax
- Autorzy:
-
Górska, Małgorzata
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1955634.pdf
- Data publikacji:
-
1999
- Wydawca:
-
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
- Źródło:
-
Roczniki Humanistyczne; 1999, 47, 3; 105-122
0035-7707
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper seeks to present and propose two concepts of the grammar of dependence as an aid in the teaching of Latin syntax at the university level, i.e. the concept of the valence of a verb and the concept of a propositional scheme. The basic part of the paper, aside to the characterization of the two concepts, is a tentative list of 31 propositional schemes which may be distinguished as the foundation on which to build sentences of the Latin language. While presenting the propositional schemes, at the same time the question of the rection of verbs and the question of the so-called syntax of cases are presented. Thus the three problems of Latin syntax, which have been treated separately up to now, are taken as a coherent whole. Thus represented syntax of a Latin sentence (a singular sentence, in the first place) allows, in a different way, to look at a sentence, the mechanisms of its formation and may be a valuable aid in teaching.