Niepokorne słowa butō Hijikaty Tatsumiego z perspektywy praktyczki i teoretyczki tańca butō Hijikata Tatsumi’s rebellious words from the perspective of a practitioner and theorist of the butoh dance
This article attempts to situate the language of Hijikata Tatsumi’s butō in a broader critical context, allowing the legacy of Hijikata to be introduced into the contemporary choreographic and performative practice. The author returns to her first encounter with the words of Hijikata, i.e. the essay Kaze Daruma (Wind Daruma), which constitutes a starting point for an in-depth reflection on Hijikata’s ankoku butō. Her discussion of this concept extends beyond a biography study, determinism, and essentialism. The author analyses the complex choreographic method of ‘notational butō’, which uses words as the key element and a trigger of choreographic processes and structures. The article also takes the reader closer to the somatic experience of Hijikata’s butō, thus being a methodological suggestion and an invitation to combine the somatic practice of butō with critical theoretical research.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00