Wdrażanie autobusów elektrycznych do publicznego transportu zbiorowego – teoria i praktyka Implementing of electric buses to public transport – theory and practice
Aktualnie w miastach i aglomeracjach toczy się szeroka
dyskusja na temat przyszłości taboru autobusowego wykorzystywanego
w publicznym transporcie zbiorowym. Podmioty i instytucje odpowiedzialne
za rozwój floty autobusów zmagają się z problemem, który można
zdefiniować następująco: w jaki sposób dostosować swoją flotę do narastających
wymagań ekologicznych? Jednym z wariantów jest konwersja
obecnie użytkowanej konwencjonalnej lub mieszanej floty do floty złożonej
wyłącznie z autobusów elektrycznych. W artykule zdefiniowano bariery
utrudniające osiągnięcie w publicznym transporcie zbiorowym 100% floty
autobusów elektrycznych oraz przedstawiono możliwe strategie wdrażania
do eksploatacji autobusów elektrycznych. Autorzy skupili się na uwarunkowaniach
praktycznych i organizacyjnych realizacji procesu konwersji
floty, abstrahując od analiz ekonomicznych. W artykule przedstawiono
także zakończone i aktualnie realizowane prace naukowo-badawcze wspomagające
rozwój elektromobilności w Polsce i Europie, ze szczególnym
uwzględnieniem wprowadzania autobusów elektrycznych do publicznego
transportu zbiorowego. Prace te finansowane są przez Narodowe Centrum
Badań i Rozwoju, a realizowane w konfiguracji międzynarodowej, w celu
lepszego uwzględnienia różnych uwarunkowań lokalnych, występujących
w poszczególnych krajach.
Currently there is a broad discussion in cities and agglomerations
about the future of bus fleets used in public transport. The
entities and institutions responsible for the bus fleet development are
facing a problem that can be defined as follows: how to adapt the fleet
to the growing environmental requirements? One of the options is the
conversion of the fleet functioning nowadays – conventional or mixed
– to a 100% electric bus fleet. The article defines the barriers hindering
the achievement of 100% electric bus fleet in public transport as
well as shows possible strategies of introduction of electric buses into
operation. The authors focused on practical and organisational factors
of the fleet conversion process, not including an economic analysis.
The article also presents completed and current research and development
works supporting development of implementation of the
electric buses to public transport. These works are financed by the
National Centre for Research and Development and are realised on
the international forum enabling better consideration of different local
conditions of different countries.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00