Rower jako alternatywa dla samochodu w podróżach łączonych na przykładzie aglomeracji warszawskiej Bicycle as an alternative to car combined trips based on the example of the Warsaw agglomeration
Mobilność stanowi jedną z głównych aktywności człowieka.
Ludzie korzystają z systemu transportowego każdego dnia w dojazdach
do pracy, na zakupy oraz w ramach czasu wolnego. Duży udział
samochodów w podziale zadań przewozowych tworzy uciążliwości
w centrach miast, powoduje stany kongestii, obniża jakość obsługi komunikacyjnej.
Próby nadążania za zapotrzebowaniem ze strony zmotoryzowanych
skazane są na porażkę i prowadzą do degradacji przestrzeni
publicznej, powodują wzrost zanieczyszczenia powietrza i hałasu, utraty
przestrzeni publicznej oraz obniżają jakość podróży wykonywanych pieszo
i na rowerze. Nie oznacza to konieczności ograniczania mobilności, ale
raczej wpływania na nią na przykład poprzez zachęcanie do przesiadania
się do transportu zbiorowego. Wraz ze wzrostem zatłoczenia w obszarach
śródmiejskich obserwowany jest wzrost liczby podróży łączonych,
zwłaszcza w ruchu aglomeracyjnym. Przykładem może być aglomeracja
warszawska, gdzie w ostatnich latach nastąpił wyraźny rozwój systemów
P+R i B+R. Zauważono, że system B+R jest o wiele tańszy od systemu
P+R i, co ważniejsze, w całości eliminuje wykorzystywanie samochodu
z łańcucha podróży. W wielu przypadkach jest zatem bardziej efektywny.
Artykuł przedstawia badania i doświadczenia z funkcjonowania systemu
B+R w Warszawie i aglomeracji. Opisuje intensywność wykorzystania
systemu, jego funkcjonowanie, preferencje użytkowników oraz relacje
pomiędzy systemem P+R a B+R. Przedstawione wnioski i rekomendacje
mogą stanowić podstawę dla decyzji dotyczących przyszłego rozwoju
systemu B+R na tle rozwijanego systemu P+R oraz służyć do analizy
i planowania miejskich i aglomeracyjnych systemów transportowych.
The mobility is one of the basic human activities. People
use transport system every day travelling to work, for shopping or
leisure purposes. Mobility should not be limited, but should be consciously
created. With the increase in congestion in inner–city areas,
an increase in the number of combined travel is observed, especially
within the gglomeration. An example would be the metropolitan
area of Warsaw, where in recent years one can observe a significant
development of P+R and B+R systems. It was noted that
the B+R system is much cheaper than P + R system and, what is
more important – it completely eliminates cars from the travel chain.
In many cases it is therefore more effective.The article presents
research and experience from the operation of the B+R system in
Warsaw and agglomeration. It describes intensity of use, its functioning,
user preferences and the relationship between the B+R and
P+R. Conclusions and recommendations can underlie the basis for
decisions on the future development of the Bike and Ride, in the
context of developing the Park and Ride system. Recommendations
can be used for analysis and planning of urban and regional transport
systems.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00