Badania tolerancji dla odjazdów punktualnych w miejskiej komunikacji zbiorowej na przykładzie Kielc Studies on tolerance for punctual departures in urban transport on the example of Kielce
Badania oceny punktualności miejskiej komunikacji
zbiorowej w polskich miastach są wykonywane stosunkowo często. Na
ogół dotyczą one znaczenia i bieżącej oceny punktualności, natomiast
dyskusje na temat samej istoty i postrzegania punktualności są prowadzone
dość rzadko. W niniejszym artykule przedstawiono problem
zmiennych oczekiwań pasażerów w zakresie punktualności kursowania
pojazdów transportu zbiorowego, w zależności od etapu wykonywanej
podróży. Zwrócono uwagę na problem postrzegania odjazdów przyspieszonych
lub opóźnionych względem rozkładu jazdy, jako mieszczących
się w granicach odjazdu punktualnego. W dalszej części artykułu omówiono
metodykę prowadzenia badań kwestionariuszowych nad tolerancją
odjazdu punktualnego, a następnie przedstawiono wyniki takich badań
wykonanych w Kielcach. Istotne, że respondenci podawali maksymalne
wartości opóźnień i przyspieszeń w odniesieniu do sprecyzowanej
linii, którą zamierzali kontynuować podróż. Zasadniczą część artykułu
stanowią analizy wpływu częstości korzystania z komunikacji miejskiej,
subiektywnej oceny punktualności oraz motywacji podróży na zmiany
w postrzeganiu odjazdów punktualnych. Wyniki analiz pokazały
duże zróżnicowanie postrzegania odjazdów punktualnych w Kielcach.
Można je wykorzystać na etapie planowania obsługi komunikacyjnej,
w tym rozkładów jazdy. Zaprezentowana metodyka badań kwestionariuszowych
może być z powodzeniem stosowana w innych miastach,
możliwe jest również rozszerzenie zakresu czynników klasyfikujących
o powody wyboru linii, częstotliwość kursowania linii czy wymagania
w zakresie komfortu podróży.
Researches on punctuality of public transport in Polish
cities are conducted relatively frequently. They usually refer to
significance and current evaluation of punctuality although discussions
on the substance and considering punctuality are conducted
uncommonly. This article presents an issue of unstable
expectations of passengers as far as punctuality of public transport
depending on the phase of the journey. It is underlined that departures
stepped-up and delayed (in reference to the timetable)
are considered as punctual. Further methodology of questionnaire
on punctual departures is discussed and then results of researches
conducted in Kielce are presented. It is important that respondents
had presented maximal delay and advancing in reference to
the specific line they intended to continue a journey. Basic part
of the article consists on the frequency analysis of urban public
transport use and subjective evaluation of punctuality as well as
journey motivation as far as changes of punctual departures perception.
Results of analysis have proved big diversity of punctual
departures perception. It may be used during planning phase of
transport services, including timetables. Presented methodology
of questionnaire’ researches may be applied successfully in other
cities. It is also possible to extend scope of factors determining
motives of choice of the specific line; frequency of its running or
expectations as far as comfort of journey.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00