Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Komunikacja nocna w Krakowie w latach 2007–2013

Tytuł:
Komunikacja nocna w Krakowie w latach 2007–2013
Night public transport service in Cracow 2007–2013
Autorzy:
Bryniarska, Z.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/193920.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Tematy:
transport zbiorowy
transport miejski
komunikacja nocna
public transport
urban transport
night transport service
Źródło:
Transport Miejski i Regionalny; 2013, 9; 27-36
1732-5153
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W dużych miastach – ośrodkach gospodarczych, akademickich, chętnie odwiedzanych przez turystów, okres aktywności mieszkańców wydłuża się do późnych godzin nocnych. Komunikacja nocna publicznego transportu zbiorowego pozwala na swobodne i bezpieczne przemieszczanie bez konieczności wykorzystywania własnych samochodów lub przejazdów taksówkami. Zwiększa się tym samym możliwość dojazdu do pracy lub spędzania czasu wolnego, korzystając z imprez kulturalnych, sportowych lub rekreacyjnych czy kontaktów rodzinnych lub towarzyskich. W Krakowie komunikacja nocna ma długą tradycję. W ostatnich latach przeprowadzane są cykliczne obserwacje liczby pasażerów korzystających z publicznego transportu zbiorowego w porze nocnej i na ich podstawie oraz obserwacji rozwiązań stosowanych w innych miastach podejmuje się kroki w kierunku lepszego dostosowania do potrzeb i spełniania oczekiwań pasażerów. W artykule przedstawiono zmiany w organizacji linii nocnych i układzie ich tras wprowadzane w 2008 roku i kontynuowane w 2012 oraz ich wpływ na wyniki przewozów, czyli wykonanej pracy przewozowej w liczbie przewożonych pasażerów i wielkości pracy eksploatacyjnej. Na podstawie obserwacji zapełnienia pojazdów przeprowadzonych w latach 2007, 2008 i 2013 porównane zostaną również rozkład wielkości popytu na przewozy w kolejnych godzinach nocy i podstawowe wskaźniki charakteryzujące pracę przewozową jak średnia prędkość komunikacyjna, średnia odległość przejazdu pasażerów oraz wykorzystanie pojemności pojazdów oraz udział wpływów z biletów w kosztach przewozów ponoszonych przez organizatora publicznego transportu zbiorowego. Pokazana zostanie również wielkość i rozkład w kolejnych godzinach wymiany pasażerów na przystanku Dworzec Główny, na którym zaplanowano i zorganizowano warunki do dogodnego przesiadania się pasażerów pomiędzy liniami nocnymi.

In big cities, that are important economic and academic centres and also frequently visited by many tourists, the period when inhabitants, students and tourists are vividly active extends towards late night hours. Night public transport service allows them to travel safely and comfortably without the necessity to drive their own cars or to take a taxi. This way the possibility to commute to their work place or to spend their free time enjoying cultural, sport or relaxation events or maintaining their social and family contacts is being extended. The night public transport system has a quite long tradition in Cracow. The permanent observations of the number of passengers using night public transport lines have been carried out for the last few years. Basing on the obtained outcomes and solutions implemented in other big cities some decisions have been taken to achieve the state of better adjustment to passengers’ needs and expectations. The changes in public transport lines organization and the layout of their routes implemented in 2008 and continued in 2013 as well as their impact on the number of carried passengers and the amount of exploitation work have been described in the article. Basing on the observations of the number of passengers in every vehicle of public transport, carried out in 2007, 2008 and 2013, the distribution of passenger demand per night hours and the basic coefficients characterizing transport work such as: average communication speed, average trip distance, capacity utilization of vehicles as well as the share of proceeds of the ticket in transport costs incurred by the public transport organizer in the city have been determined and compared. The number and the distribution of passengers getting in and off trams and busses at the Dworzec Główny stop where there are designed and implemented convenient conditions for passengers changing trains or buses between the night lines have been also presented.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies