Metoda oceny dostępności i atrakcyjności przystanków miejskiego transportu zbiorowego Method for estimation of public transport stops accessibility and attractiveness
Mieszkańcy chętniej podejmą decyzję o odbyciu podróży
transportem zbiorowym jeśli dojście do przystanków nie będzie zbyt
uciążliwe. W mieście należy zatem stworzyć dobre warunki dla osób poruszających
się pieszo, poprzez odpowiednie kształtowanie sieci ciągów
pieszych i poprawianie standardu wyposażenia przestrzeni publicznej.
Ponieważ kluczowe znaczenie ma tutaj dostępność przystanków, należy
skoncentrować się na opracowaniu metody oceny ich atrakcyjności
dla potencjalnych pasażerów oraz na ustaleniu zasad waloryzacji warunków
występujących na prowadzących do przystanków ciągach pieszych.
Środowisko miejskie przyjazne pieszym ułatwia podjęcie często
trudnej decyzji o ograniczeniu korzystania z samochodu w podróżach
wewnątrzmiejskich. Przedstawiona metoda pozwala na zwymiarowanie
stopnia zaspokojenia potrzeb użytkowników środków transportu zbiorowego
oraz pieszej dostępności przystanków. Metoda stanowi ważne
narzędzie do wykorzystania przy ustalaniu warunków życia na terenach
zurbanizowanych. Pozwala na tworzenie miejskich standardów zaspokajania
potrzeb komunikacyjnych i porównywanie stopnia ich realizacji
w poszczególnych jednostkach urbanistycznych. Proponowana metoda
jest również użyteczna w przypadku prowadzenia analiz rynku nieruchomości
miejskich. Obecnie, gdy ulice miast blokują stojące w korkach
pojazdy, dobra dostępność środków transportu zbiorowego może powodować
wzrost wartości nieruchomości nawet o ponad 10%.
Inhabitants more often use public transport when public
transport stops are easily accessible. Pedestrian friendly city
environment makes it easier to take a difficult decision on not using
a car for journeys within urban area. Easy accessible public
transport stops are crucial for changing travel behaviors for more
environmental friendly. A method presented in the article allows
to measure public transport stops accessibility on foot as well as
a level of fulfilling public transport users expectations. Suggested
method is an important tool for measuring public transport services
efficiency and living standards in particular neighborhood. It
could be also useful for urban real estate market analyses when at
present, because of traffic problems, good public transport accessibility
can increase a house value by even over 10%.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00