Zarządzanie parkowaniem jako element strategii na rzecz energooszczędnego transportu miejskiego w kontekście projektu PUSH & PULL Parking management as proven strategies for energy-efficient urban transport under the PUSH & PULL Project
Zdecydowana większość podróży odbywana samochodem
rozpoczyna się i kończy na parkingu, gdzie każde miejsce postojowe
zużywa w przybliżeniu około 15 m2 powierzchni, a przeciętny kierowca
w ciągu dnia wykorzystuje od 2 do 5 miejsc postojowych. Deficyt
miejsc parkingowych powoduje, że kierowcy w poszukiwaniu wolnego
miejsca przyczyniają się do powstawania zatorów komunikacyjnych
oraz zwiększają ryzyko kolizji lub wypadków z udziałem pieszych.
Umiejętne i skuteczne zarządzanie przestrzenią parkingową ma istotny
wpływ na jakość życia mieszkańców miast, zmianę zachowań i środków
transportowych, a zarazem stanowi wyznacznik rozwoju obszarów zurbanizowanych
i ich systemów transportu. Niniejszy artykuł przedstawia
założenia oraz rezultaty realizowanego przez Gminę Miejską Kraków
międzynarodowego projektu pn. PUSH & PULL – Parking management
and incentives as successful and proven strategies for energy-efficient urban
transport, którego celem jest m.in. opracowanie katalogu innowacyjnych
i sprawdzonych działań związanych z zarządzaniem przestrzenią parkingową,
w tym przetestowanie wybranych rozwiązań oraz wdrożenie
tzw. podstawowego mechanizmu finansowania, który zakłada, że część
dochodów z parkowania zostanie przeznaczona na promocję zrównoważonego
transportu w mieście.
The vast majority of travels made by car begins and
ends at the parking lot, where each parking space consumes approximately
15 m2 of the surface, and average driver uses 2 to 5
parking spaces during the day. The deficit of parking makes drivers
in search of free space resulting with the formation of congestion
and increase the risk of collisions or accidents involving pedestrians.
Skilful and effective management of the parking spaces
has a significant impact on the quality of inhabitants life, changing
behaviours and means of transport, and also is an indicator
of urban development and it’s transport systems. This article
presents the assumptions and the results of international project
PUSH & PULL – Parking management and incentives as successful
and proven strategies for energy-efficient urban transport project,
realized by the Municipality of Krakow. Its objective, among others,
is to develop a catalogue of innovative and proven activities on
parking space management, including the testing of selected solutions
and implementation of the so-called core funding mechanism,
which assumes that part of the revenues from parking in the city
will be used to promote sustainable transport.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00