Idea roweru miejskiego powstała w Amsterdamie,
w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a jej prekursorem był Luud
Schimmelpennink. Obecnie na świecie istnieje ponad 140 systemów
wypożyczalni rowerów, które zlokalizowane są w 165 krajach świata
[1]. Ich znaczny rozwój wpływa na wykorzystanie roweru jako środka
transportu w podróżach miejskich. Rower okazuje się zdobywać przewagę
nad pojazdami silnikowymi zarówno pod względem ekologicznym,
ekonomicznym, a także zdrowotnym. Przede wszystkim prędkość
podróży rowerem w godzinach szczytu okazuje się bardzo konkurencyjna
w stosunków do innych środków transportu, szczególnie w miastach,
których władze skupiają się na rozwoju ruchu rowerowego poprzez
wdrażanie odpowiedniej infrastruktury oraz rozwiązań, mających
na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróży.Celem niniejszego
artykułu jest ocena systemu bezobsługowej wypożyczalni rowerów
miejskich w Krakowie, na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród
użytkowników, pod koniec sezonu rowerowego 2014.W pierwszej części
artykułu wskazano zalety publicznych wypożyczalni rowerowych,
a także określono atuty transportu rowerowego w przestrzeni miejskiej.
Opisano również infrastrukturę rowerową w Krakowie, która ma
na celu zachęcić mieszkańców do podróży tym środkiem transportu.
Kolejną część artykułu poświęcono analizie ankiet, przeprowadzonych
drogą internetową wśród użytkowników systemu KMK Bike, w listopadzie
2014. Na wstępie scharakteryzowano przeciętnego użytkownika
systemu. Ponadto określono częstość wypożyczania rowerów miejskich,
a także czynniki mogące zachęcić do częstszej jazdy rowerem.
Następnie przeanalizowano cele oraz powody korzystania z systemu
przez użytkowników. Istotna okazała się ocena wybranych cech systemu,
dzięki czemu można było określić lukę jakościową. W ostatniej części
zaprezentowano preferowane lokalizacje nowych stacji KMK Bike,
wskazane przez respondentów.W podsumowaniu zwrócono uwagę na
rosnące zainteresowanie rowerami miejskimi, a także wskazano zadania
nowego operatora mające na celu usprawnić system.
The idea of urban bike was arisen in Amsterdam in the
60s and its precursor was Luud Schimmelpennink. Nowadays,
there are more than 140 self-service urban bike rentals in the
world, located in 165 countries. The considerable development of
those rentals results with the use of bicycle as a mean of transport
in urban travels, which turns out to be more ecologic, economical
and healthy way of travelling. First of all, speed of bicycle travel in
peak hours appears to be very competitive in comparison to other
means of transport, especially in cities, where bike infrastructure
is being constantly developed and authorities implement new measures
to rise comfort of bike travels. The main goal of this article
is to analyze of self-service urban bike rental system in Cracow,
on the basis of surveys among users conducted in the end of the
cycling season 2014.In the first part of the article the advantages
of public self-service urban bike rentals have been pointed out and
the predominance of bike travels in urban space has been defined.
Moreover, it has been also mentioned that Cracow bicycle’
infrastructure is designed to encourage citizens to use bicycles in
their everyday travels.In the next part of the article, on the basis
of the above mentioned surveys the analysis of evaluation of self-
-service urban bike rental KMK Bike in the season 2014 has been
carried out. The characteristics of the average system’s user has
been described. Moreover, the frequency of bicycle hires and the
factors, that can encourage to more frequent cycling have been
mentioned. Then goals and reasons of using system has been analyzed.
The assessment of selected quality features in terms of users
preferences and satisfactions allows author to determine the quality
gap. In the last part of article preferred locations on new bike
rentals stations has been presented. In summary the growing importance
of urban bike rentals has been highlighted and the task of
the new operator in 2015 season has been pointed out.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00