Początki wdrażania idei uspokojenia ruchu i polityki parkingowej w Krakowie The beginnings of implementing the idea of traffic calming and parking policy in Cracow
Celem artykułu jest przypomnienie – z perspektywy ponad ćwierćwiecza – pionierskich w skali Polski działań podejmowanych w Krakowie, wpisujących się w powszechnie obowiązujący obecnie postulat zrównoważonego rozwoju systemu transportowego miasta. Zarysowano genezę idei modelu sektorowego uspokojenia ruchu dla śródmieścia Krakowa, inspirowanego rozwiązaniem z Göteborga. Podano charakterystykę modelu stworzonego w połowie latach 80-tych XX wieku: zasady podziału śródmieścia Krakowa na sektory, opisano model funkcjonowania sektora oraz porównano model do obecnie funkcjonującego rozwiązania. Obszernie przedstawiono proces dochodzenia do decyzji dotyczącej obszarowego uspokajanie ruchu i płatnego parkowania w śródmieściu Krakowa, wdrożonego w 1988 roku. Zarysowano działania poprzedzające istotę projektu, charakteryzującą się podziałem Śródmieścia na 3 strefy: pieszo-rowerową, ograniczonego ruchu samochodowego, ograniczonego i płatnego postoju. Syntetycznie opisano pierwsze efekty wprowadzonych rozwiązań, oceniane z aspektach komunikacyjnych oraz środowiskowych, a także wyniki badań akceptacji społecznych. Zasygnalizowano dokonujące się na przełomie lat zmiany podejścia do roli wskaźnika motoryzacji w kształtowaniu rozwoju systemu transportowego. Opisano pierwsze w Polsce tego rodzaju regulacje wskaźników parkingowych zawarte w planie ogólnym Krakowa z 1994 roku. Artykuł kończy informacja o początkach systemu Park and Ride w Krakowie.
The aim of the article is to remind - from the perspective of
over a quarter-century - pioneer in the scale of Poland actions undertaken
in Cracow, in line with the current general demand for sustainable
development of the city's transport system. The genesis of the
idea of a sectoral model of traffic calming for the city center of Cracow
inspired by the Gothenburg solution was outlined. Characteristics
of the model created in the mid-1980s were given: the principles of
dividing the city center into sectors, describing the model of the sector
functioning, and compared the reference model to the currently
functioning solution. The process of reaching a decision regarding the
area calming of traffic and paid parking in the city center of Krakow,
implemented in 1988, has been extensively presented. Activities preceding
the essence of the project have been outlined, characterized by
the division of Śródmieście into three zones: pedestrian and bicycle,
limited car traffic, limited and paid parking. The first effects of the
solutions introduced, evaluated from the communication and environmental
aspects, as well as the results of social acceptance tests are
synthetically described. The change in approach to the role of the
automotive indicator in shaping the development of the transport system
– that was evaluating for years - has been presented. Regulations
of parking indicators - the first in Poland included in the general plan
of Cracow of 1994 are described. The article ends with the information
about the beginnings of the Park and Ride system in Cracow.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00