Zastosowanie ograniczeń przepustowości sieci transportu publicznego w makroskopowym modelu rozkładu ruchu Incorporation of public transport network capacity constraints in macroscopic trip assignment model
Ograniczenia przepustowości sieci transportu zbiorowego
są przedmiotem wielu prac badawczych z zakresu modelowania
podróży, a jednocześnie były dotąd w niewielkim stopniu wdrożone
w modelach symulacyjnych – przykładowo, funkcjonalność ta została
zastosowana dopiero w najnowszych wersjach programu PTV VISUM
(z ang. public transport capacity constraints). W artykule pokazano zmiany
zachodzące w rozkładzie ruchu w przykładowych modelach makroskopowych,
w których system komunikacji zbiorowej podlega ograniczeniom
przepustowości wynikającym z pojemności pojazdów, a także
podjęto próbę oceny wiarygodności otrzymanych wyników i możliwości
dalszej kalibracji modelu. Model wyboru ścieżki jest domyślnie wypadkową
czasów podróży i częstotliwości kursowania, a dodatkowym
istotnym czynnikiem może być także zróżnicowanie pojemności (pasażerskiej)
pojazdów transportu zbiorowego – np. w przypadku uwzględnienia
w modelach ruchu systemów transportowych o zróżnicowanych
możliwościach przewozowych (kolej aglomeracyjna, metro, monorail).
The notion of modelling the effects of public transport
capacity constraints has been investigated in numerous research
works, yet its implementation in transit assignment approach remains
rather limited – e.g. it has only been included in most recent
versions of the PTV VISUM modelling software. This article
presents results from sample macroscopic transport network models
and highlights the arising differences at trip assignment stage
(especially in terms of passenger flows) once implicit capacity constraints
are taken into account. Based on these, we try to evaluate
the credibility of assignment results, discuss further calibration
works, as well as indicate fields for future research studies. Path
choice algorithm in macroscopic assignment model is principally –
as a default – a function of journey times and service frequencies,
whereas the inclusion of line (service) capacity might have a notable
effect on simulation output – especially when considering various
public transport modes with distinct transportation capacities,
i.e. mass transit (urban rail, underground) vs. feeder systems (light
rail, monorail).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00