Zjawisko konkurencji na kolei wywołuje w Polsce szeroką
debatę społeczną. Rozbicie przewozów pasażerskich na wiele spółek
przedstawiane w mediach jest negatywnie i jako główna przyczyna
chaosu. Badania satysfakcji pasażerów przewoźnika Arriva Rail Polska
pokazują jednak, iż konkurencja może przynieść korzyści pasażerom.
Niniejszy tekst prezentuje wyniki badań wśród pasażerów przeprowadzone
w 2013 r. na próbie 685 osób. Wywiad kwestionariuszowy
odbył się cztery lata po pierwszych badaniach [1] i potwierdza dobre
opinie pasażerów o niezależnym przewoźniku. Arriva RP jest oceniana
najlepiej spośród wszystkich przewoźników działających w województwie
kujawsko-pomorskim. Pasażerowie szczególnie doceniają wysoką
kulturę osobistą personelu oraz dobre utrzymanie pojazdów; krytykują
dostępność miejsc siedzących, zbyt małą liczbę kursów oraz klimat
akustyczny w pojazdach. Oczekiwania pasażerów wobec przewoźnika
dotyczą przede wszystkim zwiększenia liczby kursów poza godzinami
szczytu oraz uruchomienia internetowego kanału sprzedaży biletów.
Niezależną od przewoźnika barierą w rozwoju kolei regionalnych jest
stan techniczny stacji i dworców kolejowych oraz torów kolejowych.
The competition on the Polish rail market evokes a wide public
debate. The division of passenger services between various companies has
been evaluated as negative process and the main reason of chaos in Polish
railways. Research on passengers’ satisfaction done in the Arriva Rail Polska
trains shows that competition could bring benefits to passenger. This paper
presents the results of structured interview conducted in 2013, on 685 passengers.
This research was examined four years after first research for Arriva
[1]. It confirms the good opinions on the independent passenger rail operator.
The Arriva RP has been rated the company among all carriers operating
in the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship. Passengers especially appreciated
good manners of the staff and good vehicles maintenance. They criticized
lack of available seats, too few courses and acoustic climate in vehicles.
Passenger’s expectations from the carrier relate primarily to increase of the
number of courses in the off-peak hours and launch of online tickets sales.
A serious barrier to the regional rail development is the condition of rail
stations and tracks which is dependent on the rail carrier.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00