Percepcja przez kierowców poziomego oznakowania dróg o wysokiej odblaskowości Drivers’ perception of horizontal road marking with high retroreflectivity
Ryzyko wypadku w nocy na drogach nieoświetlonych jest
znacznie wyższe niż na tych samych drogach w dzień. Odblaskowość
poziomego oznakowania dróg jest jednym z czynników poprawiających
bezpieczeństwo na takich drogach. Początkowa odblaskowość sięgająca
350 mcd/m2/lx jest uzyskiwana przy pomocy standardowych mikrokul
szklanych. Na odcinku testowym zastosowano oznakowanie o bardzo
wysokiej odblaskowości, sięgającej dzięki mikrokulom SolidPlus prawie
600 mcd/m2/lx a na mokro ponad 100 mcd/m2/lx. Badania ankietowe,
mające na celu zbadanie zauważalności takiego oznakowania przeprowadzono
wśród kierujących pojazdami, którzy w nocy podróżowali
odcinkiem testowym. Spośród 156 respondentów, 64% kierujących zauważyło
wprowadzenie oznakowania poziomego o zwiększonej odblaskowości.
Najczęściej zauważały je osoby jeżdżące dużo i często, niezależnie
od płci. Najprawdopodobniej w związku ze znacznie mniejszymi
przejeżdżanymi dystansami, kobiety zauważały wyższą odblaskowość
rzadziej (54%) niż mężczyźni (73%). Zwiększoną odblaskowość na mokro
zauważyło aż 88% mężczyzn i 81% kobiet. Bardzo niewielu spośród
respondentów było świadomych zwiększonego zagrożenia w czasie jazdy
nocnej: tylko 20% mężczyzn i 25% kobiet uznało ryzyko w czasie
jazdy nocnej jako wysokie lub bardzo wysokie, podczas gdy aż 52%
mężczyzn i 30% kobiet uznało je za niewielkie lub żadne. Odpowiedzi
te świadczą o niedostatecznej edukacji kierowców.
Risk of an accident to occur on unlit roads after dark is
significantly higher as compared to daytime. Retroreflectivity of horizontal
road marking is one of the factors improving safety on such
roads. The use of standard glass beads can provide markings with
initial retroreflectivity of approximately 350 mcd/m2/lx. On a test
stretch was applied marking with high retroreflectivity, reaching,
due to the use of SolidPlus glass beads, almost 600 mcd/m2/lx and
wet night visibility over 100 mcd/m2/lx. Questionnaires aiming at
verification of noticeability of the markings with high retroreflection
were administered to drivers who travelled through the test stretch at
night. Amongst 156 respondents, 64% of drivers did notice increased
retroreflectivity of the horizontal markings. Most frequently it was
observed by people who travelled a lot and frequently, regardless of
the sex of respondents. Due to the much shorter distances traveled,
women noticed higher reflectivity less frequently (54%) than men
(73%). High retroreflection under wet conditions observed 88% men
and 81% women. Very few responders were aware of increased risks
associated with night-time driving: only 20% of men and 25% of
women recognised risk of driving at night as high or very high whereas
54% of men and 30% of women considered the risk as low or nil.
These answers serve as an evidence for insufficient driver education.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00