Naziemne systemy transportu linowego wspomagające miejskie środki transportu – rozwiązania historyczne Rope transport ground systems supporting urban public transport – historical solutions
W artykule przedstawiono historyczne, powstałe na
przełomie XIX i XX wieku, rozwiązania techniczne różnych środków
transportu miejskiego połączonych z naziemnymi systemami transportu
linowego – tzw. połączeń hybrydowych. Opisano pierwsze połączenie
systemów tramwajów linowych z wagonami kolejowymi, które
funkcjonowało w Nowym Jorku jako środek transportu zapewniający
przeprawę przez Most Brookliński.Przedstawiona została rozbudowa
tego systemu, która zapewniła przepustowość przewozową na poziomie
30 milionów osób rocznie. Artykuł przedstawia również rozwiązania
hybrydowe kolei linowo-terenowych służących do transportu
tramwajów konnych i elektrycznych w Cincinnati oraz w Hoboken,
USA. Były one szeroko stosowane w miejscach o dużych nachyleniach,
których tramwaje nie były w stanie pokonać. Ponadto szczegółowo
opisano istniejące rozwiązanie tramwaju elektrycznego we włoskim
Trieście, którego trasa jest częściowo obsługiwana przez kolej linowo-
terenową. Artykuł zawiera opis poszczególnych elementów tego
systemu i udoskonalenia wprowadzane podczas całego okresu eksploatacji.
Kolej linowo-terenowa, obsługująca najbardziej stromy odcinek
trasy, została również opisana z uwzględnieniem zmieniających się
rozwiązań technicznych pojazdów na przestrzeni prawie osiemdziesięcioletniej
eksploatacji.
The article presents technical solutions of historical
means of public transport connected with rope transport
ground systems operated at the turn of the 19 century – so
called „the hybrids”. Especially it shows a connection between
elements of a cable car system with train carriages, which was
installed and operated at the Brooklyn Bridge in New York
up to the year 1908. Extension of this transportation system
has enabled carrying up to 30 million passengers annually.
Additionally, the purpose-built funiculars with platforms are
presented in the article. They were adapted to carry horse and
electric trams to ensure consistency of transport at local hills
in Cincinnati and in Hoboken, USA. Moreover, the article presents
characteristics of electric tram operating in Trieste, in
Italy which has a track partly supported by a funicular system.
The main elements of this transportation system and their
development during the operation period are described. The
funicular system, installed at the steepest part of the track,
was described in terms of technical solutions for carriers during
eighty years of the operation.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00