Informacja pasażerska w komunikacji zbiorowej w dzisiejszych
czasach to nie tylko tradycyjny rozkład jazdy umożliwiający
sprawdzenie godzin odjazdów pojazdów poszczególnych linii z przystanków.
Ciągły rozwój nowych technologii powoduje, że informacja
pasażerska staje się nawigatorem towarzyszącym podróżnemu przez
całą drogę i na bieżąco dostarcza niezbędnych informacji oraz istotnych
wskazówek, aby pasażer mógł bez przeszkód dotrzeć do celu podróży.
W sytuacji, gdy dominuje udział transportu indywidualnego, należy
zwrócić szczególną uwagę na sposób przekazu i formę informacji pasażerskiej,
aby klient czuł się bezpiecznie i miał pewność dotarcia do celu.
Informacja pasażerska musi być jednocześnie zachętą do skorzystania
z publicznego transportu zbiorowego.
W artykule przedstawiono pojęcie informacji pasażerskiej, różne metody
oraz formy przekazu na poszczególnych etapach podróży, czyli podczas jej
planowania, podczas realizowania i po jej zakończeniu. Zaprezentowano
także wyniki badania marketingowego przeprowadzonego na przystankach
komunikacji miejskiej w Krakowie. Celem badania była ocena
poziomu informacji pasażerskiej w Krakowie na podstawie opinii użytkowników
komunikacji miejskiej. Przedstawiono ocenę jakości informacji
dostępnej na etapie planowania podróży, na przystankach i w pojazdach.
Wskazano również źródła i rodzaje informacji najczęściej wykorzystywanych
i najistotniejszych dla pasażerów oraz propozycje usprawnienia zakresu
informacji i sposobów jej przekazywania.
Nowadays, passenger information system in urban public
transport seems to consist not only of traditional timetable that
provide passengers with information about departures’ times of buses
and trams from tram/bus stops. The permanent development of
new technologies causes that passenger information becomes a kind
of navigator assisting passenger alongside his travel route and provides
him necessary information or hints to help him reach goal of his
travel. Taking into account that the share of private cars dominates
over any other mode of urban transport it is especially essential to
provide proper attention to the measure and to the form of passenger
information system that should assure safe journey and reaching
his goal. At the same time passenger information system need to
encourage passengers to use public transport.
Characteristics of passenger information as well as various methods
and forms of transferring information at particular stages of travel
such as: planning, progress and after its completion have been presented
in the article. The finding of marketing survey carried out
at bus/tram stops among passengers of public transport in Cracow
have also been described. The survey has been aimed to assess the
level of passenger information in Cracow based on the feedback of
public transport users. The assessment of the quality of information
available at the stage of travel planning and when passenger
approaches the bus/tram stop or gets in the bus of tram have been
evaluated. Moreover, sources and types of information which is the
most frequently used and the most important for passengers as well
as proposals of improvement of its transmission and expanding the
range of information have been formulated.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00