System transportowy Wientianu jako przykład systemu transportowego średniej wielkości miasta w Azji Południowo-Wschodniej Transportation System of Vientiane as an example of transportation system of the medium size Southeast Asian city
Wientian jest średniej wielkości miastem w Azji Południowo-
Wschodniej, które staje przed zupełnie nowym problemem, jakim
jest kongestia spowodowana gwałtownym wzrostem ruchu samochodowego.
Wzrost wskaźnika motoryzacji, a w szczególności podwajanie się
liczby pojazdów lekkich co 4 lata, przekłada się prawie liniowo na wzrost
natężenia ruchu na ulicach Wientianu. Wientian, jak i wiele innych azjatyckich
miast w krajach będących na bardzo niskim poziomie rozwoju,
stoi przed kluczowymi decyzjami, które zdeterminują przyszły układ
transportowy wraz z układem urbanistycznym. Rosnąca liczba pojazdów
z pewnością będzie miała w przyszłości negatywny wpływ na warunki
ruchu. Władze miasta, jak i mieszkańcy, coraz częściej dostrzegają ten
problem i starają się go rozwiązać. Z uwagi na brak środków finansowych
i wiedzy efekty są mało widoczne. W artykule opisano podstawowe parametry
systemu transportowego, przedstawiono cechy charakterystyczne,
trendy i tło kulturowo-ekonomiczne Wientianu, który jest stolicą Laosu.
Ponadto zidentyfikowano problemy, z jakimi boryka się Wientian, i zidentyfikowano
ich przyczyny. Artykuł powstał w oparciu o dane i pomiary
wykonane przez autora w celu implementacji pilotażowego programu
poprawy jakości w transporcie miejskim, realizowanego na zlecenie
Azjatyckiego Banku Rozwoju.
Vientiane is a medium size city of Southeast Asia, which
has to challenge completely new problem of traffic congestion. The
traffic congestion is a consequence of rapid growth of motorized
traffic and motorization rate. The number of light vehicles doubled in last 4 years and the traffic on the streets of Vientiane has almost
lineal correlation with numbers of registered light vehicles.
Vientiane, as well as many other Asian low developed country cities,
is facing a choice, which will determine future shape of the
urban transport system and the urban fabric. Vehicle number
growth will have negative impact on traffic conditions. City authorities
as well as citizens start to see the problem and intend to
solve it. The biggest obstacles are lack of funding and low human
resources capacity.
In the article author describes basic transport system parameters;
presents trends, characteristics and socio –cultural background of
Vientiane, the capital of Laos. The wide description of traffic problems,
together with the attempt of identification of their causes,
helps in the understanding of local conditions.
Article is based on data collected by author during the pilot project
funded by ADB, which aims to improve urban transport system of
Vientiane.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00