Planowanie zrównoważonej mobilności miejskiej – SUMP w ramach założeń projektu CHALLENGE Sustainable Urban Mobility Planning – SUMP under the assumptions of the CHALLENGE Project
Niniejszy artykuł zawiera wprowadzenie do metodologii
planowania zrównoważonej mobilności miejskiej (Sustainable
Urban Mobility Plan – SUMP), opracowane na podstawie dostępnych
dokumentów, wytycznych lub innych materiałów źródłowych. SUMP
stanowi nową koncepcję planistyczną promowaną przez Komisję
Europejską w celu ochrony klimatu oraz poprawy efektywności energetycznej
transportu. W kontraście do tradycyjnego podejścia do planowania
opisane w artykule założenia metodologiczne kładą szczególny
nacisk na angażowanie obywateli oraz współpracę instytucjonalną
pomiędzy różnymi poziomami władz i zarządów oraz pomiędzy sąsiadującymi
gminami. Autorzy przybliżyli podstawowe różnice pomiędzy
tradycyjnym podejściem do planowania transportu w miastach a tym
zakładanym przez metodologię planowania zrównoważonej mobilności
miejskiej, przez co możliwe jest stosunkowo szybkie zrozumienie
zasadniczych cech planowania zrównoważonej mobilności miejskiej
w odniesieniu do tak zwanych metod tradycyjnych. Artykuł przedstawia
ponadto założenia realizowanego przez Gminę Miejska Kraków
międzynarodowego projektu pn. CHALLENGE – Addressing the
four Key Challenges of Sustainable Urban Mobility Planning, którego
celem jest opracowanie innowacyjnych, sprawdzonych w praktycznym
działaniu i możliwych do implementacji rozwiązań dla czterech
kluczowych wyzwań w planowaniu zrównoważonej mobilności miejskiej.
Transport miejski i mobilność nie powinny być celem samym
w sobie, tylko pozytywnie wpływać na przykład na jakość życia i dobre
samopoczucie obywateli. Stanowi to punkt wyjściowy dla koncepcji
planowania zrównoważonej mobilności miejskiej. Zależnie od
krajowego kontekstu może istnieć obowiązek prawny wymuszający
rozwój zrównoważonych planów mobilności, jednak zawsze potrzebne
jest prawdziwe zaangażowanie stron, aby był to naprawdę trwały
i skuteczny plan. Jeśli nie będzie liderów na poziomie lokalnym, przekonanie
odpowiednich polityków, by stali się zwolennikami rozwoju
zrównoważonej mobilności, będzie bardzo trudne.
This article provides an introduction to the methodology
of sustainable urban mobility planning (Sustainable Urban
Mobility Plan - SUMP), developed on the basis of available documents,
guidelines or other source materials. SUMP planning is
a new concept promoted by the European Commission in order
to protect the climate and to improve energy efficiency in transport.
In contrast to traditional approaches for mobility planning,
methodological assumptions described in the article put special
emphasis on the involvement of citizens and institutional cooperation
between different levels of government and management
bodies and between neighboring municipalities. The authors
drew the basic differences between the traditional approach to
transport planning in cities, and this assumed by the methodology
of sustainable urban mobility planning, what can help to relatively
quick understand of the essential features of sustainable
urban mobility planning in relation to so-called traditional methods.
Article also presents the assumptions of the CHALLENGE
Project - Addressing the four Key Challenges of Sustainable Urban
Mobility Planning, being implemented by the Municipality of
Krakow. This is an international project, whose goal is to develop
innovative, proven in practical action and possible to implement
solutions for the four key challenges in sustainable urban mobility
planning. Urban transport and mobility should not be a goal
itself, but should have a positive impact on high-ranking goals,
such as quality of life and well-being of citizens. This is the starting
point for the concept of sustainable urban mobility planning.
Depending on the national context there may be a legal obligation
constraining the development of sustainable mobility plans, but it
is always needed to have real commitment of the parties in order
to have really durable and effective plan. If there are no leaders at
the local level, convincing relevant politicians to become advocates
of the development of sustainable mobility will be very difficu lt.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00