Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Gidelska „kąpiółka” w świetle zapisek De miraculis

Tytuł:
Gidelska „kąpiółka” w świetle zapisek De miraculis
Gidles “Bath” in the Light of the Chronicle Notes De Miraculis
Autorzy:
Torenc, Marcin
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1934197.pdf
Data publikacji:
2010
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
Gidle
sanktuaria maryjne
kąpiółka
obmycie relikwii
zbiory miracula
druki sanktuaryjne
shrines to the Virgin Mary
“the bath”
washing the relics
collections of miracula
shrine prints
Źródło:
Roczniki Humanistyczne; 2010, 58, 2; 13-28
0035-7707
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Washing the figure of the Mother of God in Gidle, popular in the 20th century as “the bath”, dates back to the 17th century. The oldest printed mention concerning the practice comes from 1636, and is dated 19 June 1618. Since that moment 16 different notes de miraculis informing about the performance of the washing have been included in the edited collections of miracula. The descriptions often show everyday life of people who needed help at that moment. They also present the categories of human needs determining the use of the Gidle wine. They were most often diseases or ill-fated events. According to a description from 1948, the celebration of “the bath” was held during the Holy Mass. Having read the fragment of the Gospel that describes the miracle during the marriage at Cana of Galilee, the priest delivered a homily, in which he explained the meaning of the practice of washing to the congregation. Next he said the formula of blessing the wine and he intoned the litany to the Mother of God. After he repeated the words Health of the Sick three times, he submerged the figure in a bowl filled with wine. On the basis of the analyzed source material, the washing of the figure immediately after it had been found, or before putting it in the parish church, cannot be connected with the custom that is discussed here. This confirms the view that blessing wine, despite the earlier mentions, is a custom made popular only in the 20th century.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies