W procesie planowania usprawnień dla pojazdów komunikacji
zbiorowej bardzo istotne znaczenie ma precyzyjne określenie czasu
przejazdu. O ile w przypadku modelowania stanu istniejącego można
posiłkować się nawet bardzo dokładnymi wynikami pomiarów, o tyle
w przypadku rozwiązań nowych – już tego komfortu nie ma. Często się
zdarza, że w celu zwiększenia efektywności funkcjonalnej i ekonomicznej
proponowanych rozwiązań w procesie modelowania przyjmowane
są zbyt optymistyczne prędkości przejazdu. Są one bardzo trudne lub
wręcz niemożliwe do osiągania po wdrożeniu inwestycji. W referacie
skoncentrowano się na odcinkach z pasami autobusowymi, pracującymi
w warunkach umiarkowanego wpływu sygnalizacji świetlnej i ruchu innych
pojazdów, a więc takich, na których straty czasu autobusów są stosunkowo
niewielkie. Omówiono zmienność czasu przejazdu autobusów
na podstawie badań przeprowadzonych na specjalnie wybranych odcinkach
z „szybkimi” pasami autobusowymi w Krakowie i Warszawie.
W badaniach tych wykorzystano technikę GPS, co umożliwiło pozyskanie
szczegółowych profili prędkości autobusów oraz precyzyjne określenie
miejsc i czasu zatrzymań. Przeanalizowano zależność średnich prędkości
przejazdu oraz prędkości komunikacyjnych od długości odcinków
międzyprzystankowych. Wynikiem tej analizy są wartości normatywne,
które mogą być wykorzystywane w modelowaniu symulacyjnym sieci
transportowych z odcinkami z wydzielonymi pasami autobusowymi.
Wartości te mogą być również stosowane jako punkt odniesienia do
wyznaczania strat czasu autobusów na ciągach z wydzielonymi pasami
dla autobusów.
In the planning process of improvements for public transport
buses, precise determination of bus running times is very important. It
often happens that too optimistic values of buses’ speeds are assumed,
which are very difficult to achieve after implementation of the planned
solutions. This paper focuses on the sections with separated bus lanes,
working with a moderate impact traffic light and the movement of
non-public transport vehicles. On these sections the time losses of buses
are relatively small. There was discussed the variability of bus running
times, based on measurements’ results carried out on specially selected
sections of “fast” bus lanes in Krakow and Warsaw. During these measurements
the GPS technology was used, allowing to obtain detailed
profiles bus speeds and precise determination of stoppings. Also the dependence
of average running speed (and stop-to-stop speed) from the
length of stop-to-stop section was analyzed. One of the result of work
is the group of normative speeds that can be used in modeling of transport
networks with sections with separate bus lanes. These values can
also be used as reference points for determining the bus time losses on
the sections with separated bus lanes.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00