8. Inowacyjne nośniki modeli biznesu oraz ich obecność w strategii przedsiębiorstwa 8. Innovative media business models and their presence company strategy
Na potrzeby holistycznego ujęcia innowacyjności za punkt wyjścia przyjęto modele biznesu i strategie formułowane przez podmioty gospodarcze. Pierwszym krokiem selekcji poznawczej jest w związku z tym zawężenie rozważań do innowacyjnego modelu biznesu i strategii innowacyjnej sprzęgniętej ze strategią ogólną przedsiębiorstwa.
W pracy analizie poddano cztery wybrane zagadnienia: przesłanki do zmiany modelu biznesu wynikające ze sposobu przechwytywania wartości wspólnej przez przedsiębiorstwo, przesłanki dla innowacyjności wynikające z tworzenia wartości wspólnej i poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, na ile jest to kontekst, od którego nie ma odwrotu, jak sugerują twórcy koncepcji tworzenia wartości dla biznesu i społeczeństwa (ang. creating shared value – CSV), przesłanki dla zapewniania spójności strategii innowacyjnej przedsiębiorstwa ze strategia ogólną, szczególnie w aspekcie organizacji i wyborów typu coś za coś oraz przesłanki innowacyjności modelu biznesu na przykładzie firm mających status przedsiębiorczych.
Dane wykorzystane w pracy uzyskano w badaniach spółek notowanych na giełdzie New Connect.
Omówione zagadnienia mają zwrócić uwagę na bariery, jakie występują w działaniach przedsiębiorstw na rzecz innowacyjności.
Badania wskazały na istotną rolę modelu biznesu w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa, nie dały jednak odpowiedzi na pytanie o rolę strategii innowacji. Podnoszone w pracy kwestie można rozpatrywać zarówno jako bariery i ograniczenia w wyzwalaniu innowacyjności, jak również jako wskazówki i przesłanki dla pokonywania tych przeszkód. Duże korporacje w większym stopniu mają zdolność do systemowego podejścia do innowacyjności, a wplatanie wartości społecznych w przesłanki biznesowe zmienia model biznesu przedsiębiorstwa i zmusza do adaptowania się do warunków i zdefiniowanych przez nie potrzeb.
The starting point for the needs of holistic problem of innovation are the business models and strategies formulated by the operators. Hence, the first step is to narrow the selection of cognitive considerations to the concept of an innovative business model and innovation strategy coupled with the overall strategy of the company. In the study, an analysis was made of four selected issues: the reasons for changing its business model (because of the way of capturing shared value) by the company; the conditions for innovation arising from the shared value creation and the quest for answers to the question about the extent of the context from which there is no turning back, as suggested by the creator of the concept of CSV; prerequisites for ensuring the consistency of the company’s innovation strategy with the overall strategy, particularly in terms of their organization and the election of “something for something”; the conditions for innovation business model as an example of companies with entrepreneurial status. The data used was obtained from studies of companies listed on the stock exchange New Connect. The issues discussed here are meant to draw one’s attention to the barriers that are met by enterprises in their activities undertaken for innovation purposes. The study indicated a significant role of the business model in creating the company’s value, but gave no answers to the role of innovation strategy. The issues addressed here can be considered both as barriers and limitations in triggering innovation as well as guidance and rationale for overcoming these obstacles. Large corporations have greater ability to take systematic approach to innovation, and interweaving social values with business matters changes the business model and forces companies to adapt to the conditions and needs defined by them.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00