Zmiany na rynku prywatnych przewoźników w miejskim transporcie zbiorowym w Lublinie Changes in the private carriers market in urban transport in Lublin
Transport zbiorowy w każdym większym mieście obsługiwany
jest przez przewoźników komunalnych oraz przewoźników prywatnych.
Na lubelskim rynku przewoźnicy prywatni działali od 1990
roku, wykonując przewozy wkomponowane w rozkład jazdy przewoźnika
gminnego. Przykład Lublina nie został powtórzony w żadnym
polskim mieście. Prywatni przewoźnicy funkcjonują do dziś, lecz w zupełnie
innej formie niż na przełomie XX i XXI wieku. Wszystko zostało
uporządkowane dzięki powstaniu Zarządu Transportu Miejskiego
w Lublinie, który ujednolicił lubelski transport zbiorowy. W artykule
przedstawiono krótki zarys prywatnej komunikacji miejskiej od początku
wejścia na rynek oraz zmiany, jakie zaszły do tej pory. Przetargi
organizowane przez lubelski ZTM ogłaszane są na obsługę konkretnej
liczby wozokilometrów ujętych w danej liczbie rozkładów. Przewoźnicy
w większości przypadków nie otrzymują do obsługi na wyłączność całej
linii, lecz jedną lub kilka brygad (rozkładów), a dana linia obsługiwana
jest przez dwóch lub więcej przewoźników (np. linia 10 i 17).
Spowodowane jest to m.in. tym, że po rozstrzygnięciu pierwszych
przetargów w 2010 roku przewoźnicy prywatni otrzymali do obsługi
rozkłady, które wcześniej obsługiwane były przez tzw. komunikację
prywatną. Ze względu na to, iż jest to wyjątkowo rzadko spotykana
sytuacja na rynkach komunikacji miejskiej w Polsce, w niniejszym artykule
zostanie szerzej omówiona m.in. formuła przetargów na obsługę
linii w Lublinie. Artykuł zawiera opis założeń, na podstawie których
rozstrzygane są przetargi, oraz wygląd umowy, jaką zawiera Zarząd
Transportu Miejskiego w Lublinie z wyłonioną w przetargu prywatną
firmą obsługującą komunikację miejską.
Public transport in every larger city is serviced by municipal
and private carriers. On the Lublin transport market, private
carriers have been functioning since 1990, providing transport services
included in the schedule of communal carriers. Lublin’s example
is unique comparing to other Polish cities. Private carriers operate
today but in a completely different form than at the turn of the
21st century. Launch of the Public Transport Authority in Lublin
resulted with the regulation of the transport system in the city and
its unification. This article presents a short outline of private urban
transport since its origins at the market and the changes that have
been taking place so far. Public procurement procedures are organized
by the Public Transport Authority (ZTM) in Lublin to provide
services on the a precise number of vehicle-kilometers scheduled
in a specific timetables. In most of the cases carriers do not operate
on the entire line, but one or several units (timetables), the line is
operated by two or more carriers (for example lines 10 and 17). This
is caused by the fact that private carriers selected in the first public
procurement procedures in 2010, were contracted to the schedules
previously operated by the so-called „private transport”. Since it is
an unusual situation for the public transport market in Poland, the
article further discusses, i.a. the formula of public procurement procedures
for the operation of particular transport lines in Lublin. This
article also describes assumptions for the selection of contractors as
well as a draft of the agreements that Public Transport Authority in
Lublin concludes with private carrier (selected in the public procurement
procedures) for providing public transport services.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00