Na rynku dostępne są systemy pozwalające na likwidację
tramwajowej napowietrznej sieci trakcyjnej, które zgodnie z obecnymi
trendami urbanistyki miast są w stanie zapewnić poprawę ich estetyki
szczególnie w centrach historycznych miast lub w miejscach, w których
montaż sieci trakcyjnej może być utrudniony. W ramach prac studialnych
przeprowadzonych przez MPK Kraków analizowano możliwe warianty
realizacji wyznaczonego celu na nowych pojazdach oraz już eksploatowanych
przez przewoźnika. Rozmowy z potencjalnymi dostawcami wykluczyły
możliwość dostosowania części posiadanych pojazdów niskopodłogowych
do podjęcia pracy na linii pozbawionej sieci trakcyjnej oraz
pozwoliły na określenie kierunku, w jakim obecnie podąża MPK Kraków
w kwestii zakupu nowego taboru. Sformułowano wymagania, jakie
muszą spełniać pojazdy, aby zrealizować stawiane cele. MPK Kraków
w ramach dostaw na 50 nowych tramwajów zdecydowało się na zakup
pojazdów pozwalających na przejazd odcinka bez zasilania z sieci trakcyjnej,
z czego reszta ma być gotowa do doposażenia we wspomniany
system. Obecnie oczekuje się, że rzeczywista eksploatacja pojazdów na
wyznaczonych fragmentach trasy, na których w przyszłości przewiduje się
likwidację sieci trakcyjnej, pozwoli na walidację założeń oraz odpowiedź
na pytanie, czy stawiane wymagania dotyczące warunków eksploatacji są
wystarczające w dłuższej perspektywie i jakie są rzeczywiste koszty utrzymania
zasobników energii, co pozwoli określić ich trwałość oraz poznać
wady i niedostatki dostępnych dziś rozwiązań.
There are systems available on the market that allow
the liquidation of an overhead contact tram line, which, in
accordance with current urban planning trends, are able to provide
an improvement in their aesthetics, especially in historic city
centers or in places where the installation of an overhead contact
line may be difficult. As part of a study work the MPK Krakow
analyzes possible variants to achieve this goal with new vehicles
and those already in use by the carrier. Interviews with potential
suppliers excluded the possibility of adapting some of the
low-floor vehicles to work on a line without an overhead contact
line and allowed determining the direction in which the MPK
Krakow is currently heading towards in terms of purchasing
new rolling stock. The requirements that vehicles must meet to
achieve the goals have been formulated. As a as part of delivery
of 50 new trams the MPK Krakow has decided to purchase few
vehicles allowing to drive a section without power from the overhead
contact line. The rest of vehicles will be ready to retrofit the
aforementioned system. At present, it is expected that the real
operation of vehicles on designated sections of the line, where the
traction network is expected to be removed in the future, will allow
for validation of assumptions and the answer to the question
whether the requirements for operating conditions are sufficient
in the long term perspective and what are the actual costs of
maintaining the storage tanks energy. This allows to determine
their durability and learn the disadvantages and weaknesses of
the solutions available today.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00