W Gdyni w 1998 roku przyjęto strategię zrównoważonego
rozwoju transportu miejskiego. W tej strategii zapisano, że podstawowe
znaczenie ma zapewnienie racjonalnego zakresu usług transportu
zbiorowego. Najważniejszymi czynnikami determinującymi popyt na
usługi tego transportu są liczba i struktura mieszkańców oraz poziom
motoryzacji indywidualnej. Organizatorem miejskiego transportu zbiorowego
w Gdyni i 6 innych gminach, mających w drodze porozumień
komunalnych wspólny system transportowy, jest Zarząd Komunikacji
Miejskiej w Gdyni. Przewozy pasażerów są nierównomierne w przekroju
dobowym i godzinowym. Podaż usług odpowiada popytowi. Wśród
pasażerów dominują osoby uprawnione do przejazdów ulgowych i bezpłatnych.
Liczba linii i praca eksploatacyjna są zróżnicowane w poszczególnych
gminach. Usługi świadczą operatorzy komunalni i prywatni.
Najwięcej pojazdów w ruchu obserwuje się w dniu powszednim w godzinach
popołudniowych. Większy udział w finansowaniu usług mają
dopłaty budżetowe niż przychody z biletów. Uzupełniającą rolę w usługach
organizowanych przez ZKM w Gdyni odgrywają tramwaje wodne
eksploatowane w okresie letnich wakacji szkolnych i minibusy dla osób
niepełnosprawnych. Planując rozwój gdyńskiego transportu miejskiego,
należy zwrócić szczególną uwagę na kształtowanie oferty przewozowej.
Można założyć wzrost udziału transportu trolejbusowego i kolejowego.
Niezbędne będzie zapewnienie transportowi zbiorowemu priorytetu
w ruchu drogowym. W zakresie rozkładów jazdy należy zachować kategoryzację
linii i modułową częstotliwość. Gdyński miejski transport
zbiorowy będzie integrowany w skali metropolii.
In 1998 a strategy of sustainable development of public
transport was introduced in Gdynia. Ensuring a rational range of
public transport services is fundamental within this strategy. The
most significant factors which determine the demand for this type
of transport are the number and the structure of citizens as well as
the level of individual motorization. The Public Transport Authority
in Gdynia is the organizer of public transport in Gdynia and in 6
other communities having a common transport system based on
the communal agreements. The transportation of passengers is
uneven within the twenty-four-hour and hourly period. The supply
of services equals the demand. Persons entitled to free or reduced
transportation dominate among all passengers. The number of lines
and operational work differs in particular communities. The services
are provided by public and private operators. The highest number
of vehicles operates on weekdays during the afternoon hours. The
budgetary surcharges have a greater share in services financing than
the incomes from the ticket fares. Water tramways operating during
summer holidays and the minibuses for handicapped people
play a complementary role in the services organized by the Public
Transport Authority in Gdynia. It is important to focus on structure
of transport offer when planning the public urban transport development
in Gdynia. The growth of the modal share of trolleybus
and railway transport can be predicted. Assuring a priority to public
transport within the road transport is going to be indispensable.
The categorization of lines and the modular frequency should be
retained as far as the timetables are concerned. The public transport
of Gdynia will be integrated in the scale of metropolis. (within the
metropolis).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00