Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zrównoważony rozwój miejskiego transportu zbiorowego – przykład Gdyni

Tytuł:
Zrównoważony rozwój miejskiego transportu zbiorowego – przykład Gdyni
The sustainable development of urban public transport on the example of Gdynia
Autorzy:
Wyszomirski, O.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/193095.pdf
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Tematy:
urban public transport
demand
supply
transportation
development
miejski transport zbiorowy
popyt
podaż
przewozy
rozwój
Źródło:
Transport Miejski i Regionalny; 2014, 4; 4-9
1732-5153
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W Gdyni w 1998 roku przyjęto strategię zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego. W tej strategii zapisano, że podstawowe znaczenie ma zapewnienie racjonalnego zakresu usług transportu zbiorowego. Najważniejszymi czynnikami determinującymi popyt na usługi tego transportu są liczba i struktura mieszkańców oraz poziom motoryzacji indywidualnej. Organizatorem miejskiego transportu zbiorowego w Gdyni i 6 innych gminach, mających w drodze porozumień komunalnych wspólny system transportowy, jest Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Przewozy pasażerów są nierównomierne w przekroju dobowym i godzinowym. Podaż usług odpowiada popytowi. Wśród pasażerów dominują osoby uprawnione do przejazdów ulgowych i bezpłatnych. Liczba linii i praca eksploatacyjna są zróżnicowane w poszczególnych gminach. Usługi świadczą operatorzy komunalni i prywatni. Najwięcej pojazdów w ruchu obserwuje się w dniu powszednim w godzinach popołudniowych. Większy udział w finansowaniu usług mają dopłaty budżetowe niż przychody z biletów. Uzupełniającą rolę w usługach organizowanych przez ZKM w Gdyni odgrywają tramwaje wodne eksploatowane w okresie letnich wakacji szkolnych i minibusy dla osób niepełnosprawnych. Planując rozwój gdyńskiego transportu miejskiego, należy zwrócić szczególną uwagę na kształtowanie oferty przewozowej. Można założyć wzrost udziału transportu trolejbusowego i kolejowego. Niezbędne będzie zapewnienie transportowi zbiorowemu priorytetu w ruchu drogowym. W zakresie rozkładów jazdy należy zachować kategoryzację linii i modułową częstotliwość. Gdyński miejski transport zbiorowy będzie integrowany w skali metropolii.

In 1998 a strategy of sustainable development of public transport was introduced in Gdynia. Ensuring a rational range of public transport services is fundamental within this strategy. The most significant factors which determine the demand for this type of transport are the number and the structure of citizens as well as the level of individual motorization. The Public Transport Authority in Gdynia is the organizer of public transport in Gdynia and in 6 other communities having a common transport system based on the communal agreements. The transportation of passengers is uneven within the twenty-four-hour and hourly period. The supply of services equals the demand. Persons entitled to free or reduced transportation dominate among all passengers. The number of lines and operational work differs in particular communities. The services are provided by public and private operators. The highest number of vehicles operates on weekdays during the afternoon hours. The budgetary surcharges have a greater share in services financing than the incomes from the ticket fares. Water tramways operating during summer holidays and the minibuses for handicapped people play a complementary role in the services organized by the Public Transport Authority in Gdynia. It is important to focus on structure of transport offer when planning the public urban transport development in Gdynia. The growth of the modal share of trolleybus and railway transport can be predicted. Assuring a priority to public transport within the road transport is going to be indispensable. The categorization of lines and the modular frequency should be retained as far as the timetables are concerned. The public transport of Gdynia will be integrated in the scale of metropolis. (within the metropolis).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies