Metodyka ustalania podaży usług dla publicznego transportu zbiorowego w mieście Methodology of determination of public transport services supply in the city
W artykule podniesiony jest problem nurtujący środowisko
pracowników naukowych i praktyków z dziedziny transportu
miejskiego, a dotyczący zwyżki kosztów, dopłat z budżetu do transportu
miejskiego, cen taryfowych oraz ograniczenia samozaspokojenia
podróży po mieście samochodem osobowym. Celem artykułu jest
wskazanie możliwości rozwiązania dwóch istotnych problemów: jak
zwiększyć przychody, aby ograniczyć kwoty dopłat z budżetu do publicznego
transportu zbiorowego, oraz jak zwiększać podaż, aby zachować
względną równowagę z popytem. Dla udzielenia odpowiedzi
na tak postawione pytania, przedstawiono metodykę ustalania podaży
usług publicznego transportu zbiorowego, opartą na podstawowych
kategoriach ekonomicznych i wytycznych teorii ekonomii. Na wstępie
rozważań ustalone zostały zależności pomiędzy kosztami stałymi,
zmiennymi a przychodami. Podane zależności pozwalają przewidywać,
jak wzrosną dopłaty z budżetu miasta przy wzroście podaży.
Zaprezentowany został wpływ elastyczności cenowej popytu na przychody
ze sprzedaży biletów. Opisane zostały walory wyższej wartości
przemieszczania się własnym samochodem w kontekście wartości
usługi realizowanej przez publiczny transport zbiorowy. Osoby – prosumenci
– uznają, że ich sposób samozaspokojenia przemieszczania się
po mieście ma większą dla nich wartość niż znacznie niższa cenowo
usługa publicznego transportu zbiorowego. Niska cena taryfowa substytucyjnej
usługi nie jest parametrem zachęcającym osoby do ograniczenia
podróży samochodem osobowym na obszarze miasta. Zmiana
ceny taryfowej na wyższą nie wpływa istotnie na spadek popytu,
a zwiększa przychody. Koniecznością jest ograniczenie wartości samozaspokojenia
przemieszczania się samochodem osobowym po mieście.
Obok podnoszenia wartości usług publicznego transportu zbiorowego
to sposób na zwiększenie popytu. Podaż z kolei powinna być zawsze
większa od popytu.
The aim of this article is to present solutions for two major
problems: how to increase revenue in order to reduce the amount
of subsidies from the budget to public transport and how to increase
supply to maintain a relative balance with demand? To answer above
questions, the methodology for determining the supply of public
transport services has been presented based on the basic economic
terms and guidelines of economic theory. The influence of the price
elasticity of demand on revenue from ticket sales was presented. The
advantages of greater value of own car mobility, have been described
in the context of public services carried out by public transport.
People – prosumers recognize that their way of self-gratification to
move around the city has more value to them than lower priced public
transport service. Low price tariff of substitution service is not
an encouraging parameter for people to reduce car travel in the city
area. There is a need to reduce the value of self-gratification to move
around the city by car. Next to enhance the value of public transport
services is a way of increasing demand.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00