Wybrane wyniki badań wpływu drgań tramwajowych na budynki w Krakowie Selected results of researches on the influence of vibrations generated by tram on buildings in Cracow
W pierwszej części artykułu przedstawiono badania
drgań wybranych zabytkowych budynków zlokalizowanych w centrum
Krakowa. Źródłem drgań były przejazdy tramwajów różnych
typów. Oceniano szkodliwość zarejestrowanych drgań na konstrukcje
budynków oraz na ludzi w nich przebywających według procedur opisanych
w polskich normach. Badania wykazały znaczący wpływ drgań
na konstrukcję budynku zabytkowego w zależności od typu tramwajów
wzbudzających drgania. Po zastosowaniu wibroizolacji, dobranej
na podstawie symulacji numerycznych, poziom drgań uległ istotnej
redukcji. W pracy oceniono także wpływ drgań pochodzenia komunikacyjnego
na ludzi. Wykazano przekroczenia granic odczuwalności
drgań przez ludzi w budynkach. Druga część artykułu dotyczy oceny
skuteczności zastosowanego rozwiązania konstrukcyjnego toru tramwajowego
z uwagi na poziom wzbudzanych drgań i ich szkodliwości na
konstrukcję budynku mieszkalnego zlokalizowanego w bezpośrednim
sąsiedztwie linii tramwajowej. Pomiary drgań budynku wykonane zostały
przed i po remoncie torowiska. Oceniano także wpływ prędkości
przejazdów różnego typu tramwajów na poziom drgań wzbudzanych
w murowym budynku mieszkalnym. Podano opisy matematyczne
zależności maksymalnych wartości składowych poziomych i składowej
pionowej przyspieszeń drgań mierzonych w budynku w poziomie
terenu od prędkości przejazdów tramwajów oraz współczynniki linii
trendu.
The first part of the article refers to the research on vibrations
of selected historical buildings located in the centre of Krakow.
The vibrations were caused by passages of different types trams near
the structures. Harmfulness of vibration for the structures as well as
the influence on people staying in the buildings have been performed
with recorded components of acceleration vibrations according
to the procedures described in Polish standards. The studies have
shown a significant level of influence on the historic buildings depending
on the type of tram. Vibration level has been significantly
reduced after applying vibro-isolation selected on the basis of numerical
simulation. It has also been presented the exceeding limits of
perceiving of vibrations by people in buildings.
The second part of the article refers to the assessment of the effectiveness
of the applied solution for the tram track due to the level
of induced vibrations and their harmfulness for the construction
of a residential building, located in the immediate vicinity of the
track. Vibration measurements of the building before and after
the track repair have been compared. The impact of run speed of
various types of trams on vibration level induced in the residential
building has been also specified on the basis of analysis of the vibration
records. Mathematical relations describing dependences of
the maximum values of the horizontal and vertical components of
vibration acceleration measured at ground-level building as functions
of trams’ speed and the coefficients of the trend line have
been defined.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00