Artykuł jest kolejnym z cyklu opracowań przedstawiających
projekt zwiększenia liczby przystanków na żądanie kosztem przystanków
obowiązkowych w sieci komunikacji autobusowej Warszawy.
W tej części zaprezentowano miasto pełniące, w opinii autorki, rolę
wzorca dla Warszawy pod względem zastosowania systemu przystanków
na żądanie (w sensie charakterystyki sieci komunikacji miejskiej)
oraz kulturowym.
Za takie miasto uznano Budapeszt. Przybliżono krótko historię systemu
przystanków na żądanie w tym mieście oraz określono, jak działa on
obecnie. Dzięki wymianie informacji z Zarządem Transportu Miejskiego
w Budapeszcie (BKV) określono cechy budapeszteńskiego SPNŻ oraz
jego zalety i wady. Wspomnieć tutaj należy m.in. o takich zaletach
jak: mniejsze zużycie paliwa, mniejsze wykorzystanie taboru czy skrócenie
czasów przejazdów autobusów pomiędzy kolejnymi przystankami.
Z głównych wad wymienić należy: konieczność zwiększenia czujności
kierowców, ale głównie trudności w ustalaniu rozkładów jazdy.
Przedstawiono również propozycję rozwiązania problemu z układaniem
rozkładów jazdy z powodzeniem stosowaną w Budapeszcie. W tym czasie
dokonano również szacunkowych obliczeń porównujących w sposób
wartościowy Warszawę z Budapesztem pod takimi względami jak np.:
wielkość spalania paliwa przez autobusy czy średnie prędkości eksploatacyjne.
Following article is yet another one from a series presenting
a project of increasing the number of conditional bus stops at
expense of the obligatory ones within the range of Warsaw communication
network. In this part we identify a city which serves
as Warsaw’s benchmark when it comes to applying the system of
conditional bus stops (meaning its public transportation means characteristics),
as well as culture-wise.
Finally, Budapest has been decided to serve as such. The history of its
bus stop system was approached briefly and its current performance
was determined. Owing to information exchange held courtesy of
Budapest’s Public Transport Administration (BKV), the Budapest’s
requested stops system (RSS) qualities were settled, along with their
advantages and disadvantages. When it comes to former, a few ones
are worth mentioning: smaller fuel consumption, lower bus fleet utilization,
or substantial decrease in time buses need to get from one stop
to another. Major disadvantages are: more drivers’ attention needed,
but mostly some difficulties with setting timetables right. In Budapest
however, the latter is successfully managed. In the meantime, some estimated
computation has been carried out in order to establish correct
differences in values of such factors as bus fuel consumption, or average
work speeds of vehicles in the cities of Warsaw and Budapest together.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00