Dostępność publicznego transportu zbiorowego dla osób z ograniczoną mobilnością w Krakowie The public transport accessibility for people with restricted mobility in Krakow
Termin dostępności kojarzony jest bardzo często z możliwościami
realizowania swoich potrzeb przez osoby niepełnosprawne
oraz od wielu dekad jest przedmiotem zainteresowania badaczy, projektantów
i ustawodawców. Koncepcja projektowania uniwersalnego
dla transportu publicznego oznacza, że konieczne jest zapewnienie odpowiedniego
poziomu usług wszystkim mieszkańcom, w tym osobom
niepełnosprawnym oraz innym, które z pewnych przyczyn mogą mieć
trudności w swobodnym przemieszczaniu się. Niniejsza praca podejmuje
to zagadnienie, wskazując skalę problemu, związanego z koniecznością
zapewnienia dostępnego transportu publicznego osobom z ograniczoną
mobilnością. W drugiej części artykułu poddano analizie i ocenie
stan istniejący infrastruktury transportu publicznego w Krakowie,
wykorzystując dane na temat wyposażenia przystanków oraz obsługi
przystanków taborem dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Analiza została wykonana przy użyciu narzędzia do analiz przestrzennych
ArcGIS. Wyniki wskazują, że na terenie Krakowa wciąż
istnieją obszary wymagające usprawnień w zakresie poziomu obsługi
transportem publicznym pod kątem osób z ograniczoną mobilnością.
The term of accessibility is often associated with the ability
to meet the needs of people with disabilities, and has been for decades
point of interest for researchers, designers and legal authorities. The
concept of universal design for public transport means that it is necessary
to provide an adequate level of service to all residents, including
people with disabilities and others, who may, for some reason, have
difficulties in free movement. This work addresses this issue, indicating
the scale of the problem of the need to provide accessible public
transport to people with reduced mobility. In the second part of the
article, the state of public transport infrastructure in Krakow was analyzed
and assessed using information on the equipment of stops and
the operation of wheel stops adjusted to the needs of the disabled. The
analysis was done using the ArcGIS spatial analysis tool. The results
indicate that there are still areas in Krakow that require improvements
in public transport service for people with reduced mobility.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE W OKRESIE WAKACYJNYM BIBLIOTEKA BĘDZIE FUNKCJONOWAŁA W ZMIENIONYCH GODZINACH::
od 15 do 31 lipca:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna:
9.00 - 15.00
(poniedziałek-piątek)
Czytelnia Działu Zbiorów Specjalnych:
9.00 - 15.00
(poniedziałek-piątek)
od 1 do 31 sierpnia:
BIBLIOTEKA BĘDZIE NIECZYNNA
UWAGA:
Zwrotu wypożyczonych materiałów można dokonać u dyżurującego bibliotekarza w Wypożyczalni Głównej od 9.00 do 15.00.
Na pozycje, których termin zwrotu przypadnie od 1 do 31 sierpnia, wprowadzona zostanie prolongata (nowy termin zwrotu – 6 września).